سیگار در مورد سوءاستفاده طالبان از پول‌های صندوق امانی افغانستان ابراز نگرانی کرد

  • انتشار: ۱۹ جدی ۱۴۰۲
  • سرویس: اقتصادتیتر 2
  • شناسه مطلب: 167718

اداره بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان یا سیگار گزارشی درباره نظارت بر استفاده از دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی افغانستان منتشر کرد.

سیگار روز دوشنبه، ۱۸ جدی، در یک گزارش ۵۵ صفحه‌ای به کانگرس امریکا، در مورد سوءاستفاده طالبان از پول‌های صندوق امانی افغانستان در سویس ابراز نگرانی کرده است.

در گزارش سیگار آمده است که این صندوق از فعالیت‌هایی که به سود مردم افغانستان باشد، حمایت مالی نکرده است.

جان ساپکو در گزارشش به مایکل مکال، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نماینده‌گان امریکا افزوده است: «هرچند شیوه تایید متفق‌القول تصمیم‌ها مانع از ورود صندوق به فعالیت‌های پرریسک می‌شود، با این حال، سازوکار کنترل برای رفع نگرانی از سوءاستفاده طالبان از صندوق وجود ندارد.»

گزارش جدید سیگار به درخواست رییس کمیته روابط خارجی مجلس نماینده‌گان امریکا در مورد مدیریت صندوق امانی تهیه شده و در اختیار مایکل مکال قرار گرفته است.

سیگار نگرانی خود را در مورد نقش طالبان در تعیین یک مقام مسوول واحد نظارت بر فعالیت‌های مشکوک مالی نیز ابراز کرده است.

به گفته این نهاد، حیات‌الله بدری که در فهرست تروریست‌های بین‌المللی ایالات متحده قرار دارد، اکنون رییس واحد موسوم به «فاین‌ترکا» را تعیین می‌کند.

این بخش مسوولیت نظارت و جلوگیری از فعالیت‌های غیرقانونی مالی مانند پول‌شویی و تمویل تروریسم در سیستم مالی و بانکی افغانستان را به‌ عهده دارد.

این در حالی است که شاه‌محمد محرابی، یک عضو هیات مدیره صندوق امانی افغانستان در سویس به‌ تازه‌گی گفته که این صندوق در مدت ۱۶ ماه گذشته ۱۵۵ میلیون دالر سود کرده است.

به گفته وی، سود این صندوق در پشتیبانی و حفاظت از پول افغانی هزینه می‌شود.

پس از به قدرت رسیدن دوباره طالبان، بیش از نُه میلیارد دالر دارایی‌ افغانستان از سوی ایالات متحده امریکا و کشورهای اروپایی منجمد شده و تا کنون در مورد آزادسازی این دارایی‌ها تصمیم گرفته نشده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟