سپنتا: خلیلزاد مخالفان به قدرت‌رسیدن تقلبی غنی را تهدید کرده‌ بود

  • انتشار: ۸ عقرب ۱۴۰۰
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 123271

رنگین دادفر سپنتا؛ مشاور سابق امنیت ملی می‌گوید، زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه پیشین امریکا در امور صلح افغانستان در خانه حامد کرزی مخالفان به قدرت‌‌‌‌رسیدن اشرف‌غنی از راه تقلب را تهدید کرده بود.

سپنتا این مطلب را در واکنش به اظهارات اخیر خلیلزاد که گفته لجاجت اشرف‌غنی باعث فروپاشی دولت افغانستان شد، مطرح کرده‌است.

مشاور سابق امنیت ملی در رشته توییتی نوشته‌است که آقای خلیلزاد لجاجت غنی برای حفظ قدرت را مانع اصلی «صلح کذایی‌» خودش می‌داند.

او افزوده‌است: «جنون غنی به حفظ قدرت غیر‌قانونی و دشمنی او با صلح و دولت‌قانون آشکار بود. اما آقای خلیل‌زاد مگر شما نبودید که‌ در منزل آقای کرزی مخالفان به قدرت‌‌‌‌رسیدن دکتور غنی از راه تقلب را تهدید کردید؟»

سپنتا اضافه کرده‌است که در آن زمان خلیلزاد خواهان برگزاری مراسم تحلیف غنی شده و عبد‌الله را تهدید کرده بود که اگر مراسم تحلیف برگزار کند علیه او از نیرو‌‌های امریکایی استفاده می‌کند.

او به اشتراک خلیلزاد و مقام‌های امریکایی در مراسم تحلیف‌ غنی اشاره کرده و خطاب به او نوشته‌است: «غنی دست‌نشانده دولت و دستگاه تان بود و شما نیز از همان دیوانگان قدرت غیر‌قانونی استید. تاریخ شما را به یاد خواهد داشت و ما مردم افغانستان نیز از یاد نخواهیم برد».

زلمی خلیلزاد در آخرین اظهارات خود گفته‌است که «لجاجت اشرف‌غنی» برای باقی ماندن در قدرت، خودخواهی نخبگان سیاسی و عدم تمایل سربازان افغان برای مقابله با طالبان موجب فروپاشی دولت افغانستان شد.

نماینده پیشین امریکا گفته است: «با وجود این واقعیت که او [اشرف غنی] در یک انتخابات تقلبی که شماری اندکی افغان‌ها در آن شرکت کرده بودند،‌ دوباره انتخاب شد، همه‌ ما از لجبازی رییس جمهور غنی مبنی بر اینکه تا آخر دوره‌ کاری‌اش در قدرت باقی بماند،‌ شگفت زده شده بودیم.»

خلیلزاد در بخشی از اظهارات خود اذعان کرده است که امریکا افغان‌ها را از اشتراک در انتخابات ریاست جمهوری دلسرد کرد؛ انتخاباتی که آقای غنی را برای دومین بار به کرسی ریاست جمهوری رساند.

او همچنین گفته است که اشتباه محاسباتی غنی این بود که او فکر می کرد ایالات متحده افغانستان را ترک نخواهد کرد. به گفته خلیلزاد، غنی به این باور بود که امریکا و استخبارات آن از منطقه ای که از لحاظ فزیکی نزدیک به کشورهای مهم و استراتژیک مانند چین، روسیه، ایران و پاکستان،‌ حضور دارد،‌ عقب‌نشینی نخواهد کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟