سه کشور اروپایی خواستار تشدید تحریم ها علیه حماس شدند

  • انتشار: ۲۰ قوس ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 163875

در حالیکه کشورهای جهان در شوک اقدام واشنگتن در وتوی قطع‌نامه شورای امنیت بودند این بار وزیران خارجه کشورهای ایتالیا، فرانسه و آلمان در یک نامه‌ مشترک به جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خواستار تشدید تحریم‌ها علیه جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و حامیان آن شدند.

در این نامه که رویترز آن را نشر کرده است، آمده است: «ما حمایت کامل خود را بر وضع تحریم‌های موقت علیه حماس و حامیان آن اعلام می‌کنیم».

در این نامه ادعا شده است که تشدید تحریم‌ها علیه حماس «به‌معنای تعهد قوی‌تر اتحادیه اروپا است که بر اهمیت حذف زیرساخت‌های حماس و حمایت مالی، «انزوا و مشروعیت‌زدایی آن در سطح بین‌المللی تأکید می‌کند.» سه کشور اروپایی بر همین اساس خواستار ایجاد یک نظامی تحریمی علیه حماس و حامیان آن شده‌اند.

این درخواست درحالی مطرح می‌شود که دیپلمات‌های ۲۷ کشور اروپایی امروز (دوشنبه) برای شرکت در آخرین نشست شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳ در شهر بروکسل گردهم آمده‌اند. جنگ غزه یکی از مسائل عنوان شده در دستور کار شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا است.

پیشتر جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ریاست نشست امروز را برعهده دارد از اقدام ایالات متحده امریکا برای وتوی قطعنامه پیشنهادی شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره آتش‌بس غزه ابراز تاسف کرد و هشدار داد که دورنمای صلح در این باریکه تاریک است.

وی افزود: ما در اتحادیه اروپا باید درباره نوعی درخواست برای سلسله وقفه‌های بشردوستانه توافق کنیم تا اوضاع انسانی در غزه کمتر وحشتناک به‌نظر برسد.

براساس یک تحقیق منتشرشده در یک روزنامه اسرائیلی، ۶۱ درصد شهید شدگان حملات هوایی «بی‌رویه» اسراییل به غزه، غیرنظامیان‌ هستند.

روزنامه هاآرتص نوشته است که حملات اسرائیل علیه فلسطینی‌ها، بالاترین رقم میانگین تلفات غیرنظامیان در درگیری‌های قرن بیستم را دارد.

براساس آخرین آمار وزارت صحت در غزه، تعداد شهید شدگان فلسطینی در حملات اسرائیل از ۱۷ هزار و ۷۰۰ تن فراتر رفته است. این وزارت گفته است که ۴۰ درصد شهید شد‌گان کودکان‌ هستند.

این در حالی است که روز گذشته مقامات سازمان جهانی صحت، قطعنامه ای که خواستار «گذر فوری، مستمر و بدون مانع کمک‌های انسان‌دوستانه» به غزه شده است را با اکثریت آرا تصویب کرد.

این قطعنامه را افغانستان، قطر و یمن پیشنهاد کرده بودند. اجازه خروج بیماران و همچنین تهیه و دسترسی به دارو و خدمات و تجهیزات صحی از درخواست‌های قطعنامه است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟