سازمان ملل: با پرداخت‌ دیجیتلی کمک‌ها به نیازمندان افغانستانی سریع‌تر توزیع خواهد شد

  • انتشار: ۲۴ جوزا ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 2
  • شناسه مطلب: 142585

برنامه انکشافی ملل متحد و صندوق توسعه سرمایه این سازمان می‌گویند که پرداخت‌های دیجیتلی می‌تواند کمک‌ها را به نیازمندان افغانستان به ویژه زنان و جوامع منزوی در این کشور سریع‌تر و موثرتر برساند.

گزارش این دو اداره ملل متحد که به تازگی نشر شده است، نشان می‌دهد که راه‌اندازی مجدد سیستم پرداخت دیجیتل افغانستان می‌تواند کمک‌ها را ارزان‌تر، سریع‌تر، هدفمندتر و شفاف‌تر کند.

این گزارش همچنان گفته است که با چنین روش می‌توان به زنان و به حاشیه رانده‌ترین افراد بیشتر کمک فراهم کرد.

پیش از این برنامهٔ‌ انکشافی ملل متحد (UNDP) و صندوق توسعه سرمایه ملل متحد (UNCDF) با راه‌اندازی آزمایشی یک سیستم پرداخت دیجیتلی در ماه مارچ ۲۰۲۲، بیش از یک میلیون دالر را به اضافه‌تر از ۱۵هزار افغان نیازمند در نه ولایت افغانستان پرداخت کرده است.

در اعلامیهٔ برنامه انکشافی ملل متحد آمده است:‌ این پروژه توانست هزینه‌های انتقال را تا ۳۰ درصد کاهش دهد و زمان انتقال را از هفت روز به ۴۸ ساعت کاهش دهد.

این نوع کمک‌رسانی پس از آن روی دست گرفته شده است که به گفتۀ برنامه انکشافی ملل متحد، بر اساس یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۲، بیش از ۱۷هزار خانواده در افغانستان شرکت کرده بودند، دو سوم پاسخ‌دهندگان به دریافت کمک‌های نقدی ارجحیت دادند.

استیفن رودریگز، نماینده برنامۀ انکشافی ملل متحد در افغانستان، گفته است: دریافت پول نقد اضطراری برای افراد در مواقعی که بیشتر به آن نیاز دارند، در حالی که اطمینان حاصل شود که منابع در مسیر توزیع منحرف نمی‌شوند، هرگز به این اندازه مهم نبوده است.

او گفته است که این امر مستلزم یک سیستم پرداخت دیجیتلی است که بتواند پول را در سراسر افغانستان «با لمس یک دکمه» جابجا کند، اما به نحوی که به وضوح قابل ردیابی و نظارت باشد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟