سازمان حفاظت از کودکان: کودکان برگشت‌کننده از پاکستان به افغانستان جایی برای زنده‌گی ندارند

  • انتشار: ۱۱ عقرب ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 2
  • شناسه مطلب: 158853

سازمان حفاظت از کودکان (Save the Children) اعلام کرده است که در شش هفته گذشته، بیش از ۱۲۰هزار مهاجر اهل افغانستان از پاکستان با کودکان‌شان بدون هیچ چیزی به کشور برگشته‌اند و چیزی در افغانستان نیز در انتظار آنان نیست.

این نهاد ناوقت روز چهارشنبه، ۱۰ عقرب، با نشر اعلامیه‌ای گفته است که صدها کودک روزانه بدون داشتن مکانی برای زنده‌گی و پولی برای خرید غذا از پاکستان وارد افغانستان می‌شوند.

شماری از بازگشت‌کننده‌گان به سازمان حفاظت از کودکان گفته‌اند که زمانی از مرز عبور می‌کنند، آنان جایی برای رفتن یا پولی برای پرداخت هزینه غذا و ترانسپورت ندارند.

بر اساس معلومات این سازمان، برخی از کودکان اهل افغانستان که در پاکستان به دنیا آمده‌اند، برای اولین بار به افغانستان پا گذاشته‌اند.

رییس سازمان حفاظت از کودکان در افغانستان تاکید کرده است: «مرز جای کودکان نیست. این کودکان به مکانی نیاز دارند که به آن‌ها خانه بگویند. بسیاری از کودکان و خانواده‌های‌شان بدون هیچ چیز برمی‌گردند، و چیزی در انتظارشان در افغانستان نیست. آن‌ها پس از ریشه‌کن شدن از زنده‌گی خود در پاکستان به ثبات نیاز دارند.»

این سازمان افزوده که هم‌اکنون افغانستان در حال تحمل بدترین بحران انسانی خود در تاریخ اخیر است.

به گفته سازمان حفاظت از کودکان، سطح بی‌سابقه گرسنه‌گی و سوتغذیه همراه با بدترین خشکسالی در ۳۰ سال گذشته و بحران اقتصادی فلج‌کننده، دو تن از هر سه نفر را نیازمند کمک کرده است.

به گفته این سازمان، حدود ۳.۲ میلیون کودک زیر پنج سال با سوتغذیه حاد مواجه هستند.

مقام‌های پاکستانی پیش از پایان مهلت نیمه چهارشنبه‌شب، ۱۰ عقرب، برای خروج مهاجران بدون مدارک قانونی از آن کشور، روند جمع‌آوری این پناهجویان را آغاز کرده‌اند.

حکومت پاکستان بدون در نظر گرفتن درخواست ملل متحد، گروه‌های حقوق بشری و سفارت‌های کشورهای غربی، به شهروندان خارجی، به‌شمول ۱.۷ میلیون مهاجر اهل افغانستان که بدون مدارک قانونی در آن کشور اقامت دارند، تا اول نوامبر مهلت داده بود که داوطلبانه پاکستان را ترک کنند، در غیر آن به‌گونه اجباری اخراج خواهند شد.

این روند از روز گذشته به این‌سو در سراسر پاکستان آغاز شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟