زنان معترض تخار: جهان اقدامات عملی برای حمایت از زنان و جلو‌گیری از نقض حقوق‌بشر انجام دهد

  • انتشار: ۲۴ میزان ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 2
  • شناسه مطلب: 156781


گروهی از زنان معترض افغانستان موسوم به «جنبش زنان تخار» از جامعه‌‌ی جهانی و نهادهای بین‌المللی می‌خواهند که برای حمایت از زنان کشور و جلوگیری از نقض حقوق‌بشر، اقدامات جدی و عملی انجام دهند.

آنان روز (یک‌شنبه، ۲۳ میزان) با نشر یک قطع‌نامه گفته‌اند که وضعیت زنان کشور «نشانه‌ی واضح از آپارتاید جنسیتی» است و باید به رسمیت شناخته شود.

آنان گفته‌اند از کشورهای جهان و سازمان‌های مدافع حقوق‌بشر می‌خواهند که «به‌جای شعار، نشر گزارش‌های بی‌اثر باید اقدامات جدی، فوری و عملی را برای حمایت زنان، جلوگیری از نقض‌ حقوق‌بشر، تبعیض جنسیتی و خشونت در مقابل زنان در افغانستان روی دست بگیرند».

این زنان معترض همچنین خواستار لغو توافق‌نامه‌ی دوحه‌ی بین طالبان و امریکا و قطع هرگونه تعامل با این گروه و عدم به‌رسمیت شناختن آنان شده‌اند.

زنان معترض تخار از شهروندان کشور نیز خواسته‌اند که برای این‌که دادگاه کیفری بین‌المللی بررسی «جنایات ضد بشری» طالبان را در اولویت کاری خود قرار دهد، دادخواهی کنند و از سازمان ملل نیز خواسته‌اند که از یک حکومت فراگیر در افغانستان حمایت کند.

در قطع‌نامه‌ی این زنان معترض آمده است که «سازمان ملل متحد و همه‌ی کشورها باید از یک دولت فراگیر مبتنی بر رأی مردم حمایت کنند و اجازه ندهند که یک گروه تروریستی و مزدور برای مدت نامعلوم بر سر اقتدار بماند و سرنوشت مردم را گروگان بگیرد».

آنان تأکید کرده‌اند که «خواست همه‌ی مردم به‌ویژه زنان افغانستان چیزی غیر از پایان بی‌قید و شرط رژیم طالبان»، نیست.

طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان، محدودیت‌های گسترده بر آزادی‌های اساسی و حقوق زنان وضع کرده‌اند.

این گروه همچنین بارها اقدام به بازداشت زنان معترض کرده‌اند و در حال حاضر دو تن از معترضان زن در زندان‌های این گروه زندانی هستند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟