رینا امیری: حمله بر شیعیان تهدیدی علیه تنوع افغانستان است

  • انتشار: ۲۲ میزان ۱۴۰۲
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 156640

در ادامه‌ واکنش‌ها به بر حمله انتحاری منسوب به داعش بر نمازگزاران شیعه در مسجد «امام زمان» بغلان، رینا امیری؛ نماینده‌ ویژه امریکا در امور زنان و حقوق‌‌ بشر برای افغانستان گفته که «حملات علیه جامعه‌ شیعه تهدیدی برای تنوعی است که افغانستان با آن تعریف می‌شود».

رینا امیری، امروز شنبه، ۲۲ میزان به حمله‌ روز گذشته بر نمازگزاران شیعه در شهر پلخمری، مرکز بغلان واکنش نشان داد.

او گفته که از شنیدن خبر زخمی و کشته‌شدن «ناراحت شدم و با خانواده‌های قربانیان اظهار همدردی می‌کنم».

نماینده‌ ویژه امریکا در امور زنان افغانستان افزوده که این «قصاوت» باید پایان یابد؛ مردم افغانستان به اندازه‌ کافی رنج دیده‌اند.

این در حالی است که ریچارد بنت؛ گزارشگر ویژه‌ حقوق بشری سازمان ملل متحد در امور افغانستان نیز جمعه‌شب، در واکنش به حمله‌ انتحاری بر نمازگزاران شیعه در ولایت بغلان، ضمن محکوم کردن این حمله، امنیت شیعیان در افغانستان را ضروری دانست و خواهان پیش‌گیری از چنین حملات و حفاظت از جامعه‌ اهل تشیع شد.

او گفته: «پیش‌گیری، حفاظت و پاسخ‌گویی برای جمعیت شیعیان افغانستان که همچنان مورد هدف قرار می‌گیرند، مورد نیاز است.»

این در حالی است که روز گذشته حین ادای نماز جمعه در مسجد «امام زمان» شیعیان در سرک اول سیلوی شهر پلخمری، مرکز بغلان انفجاری به‌قوع پیوست و مسئولیت آن را گروه داعش برعهده گرفت.

بربنیاد گزارش‌ها، در این انفجار دست‌کم ۲۱ تن کشته و بیش از ۴۰ تن دیگر زخمی شدند.

پیش از این نیز اعضای جامعه‌ هزاره‌ و شیعیان افغانستان در مساجد، اماکن عمومی، مراکز آموزشی و شفاخانه‌ها هدف حملات هدفمند قرار گرفته است.

حمله‌ روز گذشته به مسجد شیعیان در بغلان واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشته است.

«جبهه‌ مقاومت ملی افغانستان» هم این حمله را محکوم کرده و گفته که «مقصر اصلی و درجه‌‌یک آن را رژیم نامشروع طالبان می‌داند».

این جبهه در اعلامیه‌ خود گفته که طالبان از یک طرف با ادعای دروغین تأمین امنیت سراسری، مردم را اغفال می‌کنند و از سوی دیگر با فراهم‌کردن چتر امن و مناسب برای گروه‌های تروریستی منطقه‌ای و بین‌المللی، «همکار و شریک جرم می‌باشند».

«جبهه مقاومت ملی افغانستان» افزوده است که انفجار مهیب دیروز در میان نمازگزاران در حالی صورت گرفته که طالبان حضور و موجودیت گروه‌های تروریستی را در افغانستان، به‌ویژه در شمال کشور انکار می‌کنند.

نصیراحمد فایق؛ سرپرست دایمی افغانستان در سازمان ملل نیز در واکنش به این حمله‌ بر نمازگزاران گفته که ادامه‌ حملات انتحاری و تروریستی در مساجد و هدف قراردادن افراد ملکی و نمازگزاران هیچ توجیه دینی و عقلانی ندارد.

او افزوده: «این اعمال تروریستی نتیجه‌ تدریس و ترویج افکار خشونت‌آمیز، افراط‌گرایی و دهشت‌افگنی در مدارس جهادی است.»

محمد محقق؛ رهبر حزب وحدت مردم افغانستان هم در واکنش به انفجار دیروز گفته که این‌گونه اعمال طرح خود حاکمان فعلی یا نتیجه‌ رشد گروه‌های افراطی و تکفیری در افغانستان است که در سایه‌ حکومت طالبان به‌طور سرسام‌آوری تولید می‌گردد.

او از طالبان خواسته است که جلو این اعمال ضد بشری را بگیرند.

او از سازمان ملل متحد و نهادهای حقوق بشری نیز درخواست کرده است که به کشتار شیعیان و هزاره‌های «ستم‌دیده و مظلوم» رسیدگی کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟