رهبران گروه ۲۰ خواستار اجرای کامل توافق غلات توسط روسیه و اوکراین شدند

  • انتشار: ۱۸ سنبله ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 152368

بربنیاد گزارش‌ها، رهبران گروه ۲۰ خواستار اجرای کامل توافق غلات برای اطمینان از تامین مواد غذایی و کود از سوی روسیه و اوکراین شده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک، رهبران گروه ۲۰ در بیانیه پایانی نشست روز شنبه، ۹ سپتامبر، به توافقاتی در مورد محصولات کشاورزی و مواد غذایی اشاره کرده‌اند.

در این نشست سران گروه ۲۰ همچنان خواستار اصلاح سازمان تجارت جهانی شده‌اند.

براساس بیانیه، این رهبران خواستار اجرای کامل، به موقع و موثر طرح دریای سیاه، از جمله تضمین تامین کودهای شیمیایی روسیه هستند.

در بیانیه آمده است: «ما از تلاش‌های ترکیه و توافق‌های منعقده در استانبول با میانجی‌گری سازمان ملل متحد، متشکل از یادداشت و ابتکار دریای سیاه بسیار قدردانی می‌کنیم و خواستار اجرای کامل، به موقع و مؤثر قرارداد برای اطمینان از تدارکات فوری و مستمر ارسال غذا و کودهای شیمیایی از فدراسیون روسیه و اوکراین هستیم.»

طبق گزارش، سران گروه ۲۰ در مورد وضعیت اوکراین خواستار این شدند که همه کشورها باید مطابق با اهداف و اصول منشور سازمان ملل عمل کنند.

گفتنی است که در این نشست تصمیم بر این شد که اجلاس‌های بعدی این گروه در سال ۲۰۲۴ در برزیل، سال ۲۰۲۵ افریقای جنوبی و سال ۲۰۲۶ در ایالات متحده آمریکا برگزار شود.

قرار است اجماع روی اعلامیه پایانی نشست گروه ۲۰ فردا نیز ادامه داشته باشد.

قرارداد صادرات غلات به‌منظور کاهش تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت جهانی مواد غذایی به‌ویژه تامین غلات مورد نیاز شماری از کشورهای واردکننده با پیشنهاد انقره و با همکاری سازمان ملل متحد، روسیه و اوکراین یک سال پیش در استانبول امضا شد.

این توافق به‌دلیل عدم پابندی کشورهای غربی به مفاد آن از سوی مسکو تمدید نشد. ولادیمیر پوتین، کشورهای غربی را متهم کرده بود که با وجود تلاش‌های سازمان ملل متحد، غربی‌ها به مفاد این توافق عمل نکردند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟