رسانه پاکستانی: ریشه تنش میان طالبان و پاکستان حضور تی‌تی‌پی در افغانستان است

  • انتشار: ۲۶ سنبله ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 153248

یک رسانه‌ی پاکستانی گزارش داده است که گذرگاه مرزی پاکستان و افغانستان بازگشایی شد، اما تنش‌های اساسی بین طالبان و پاکستان هنوز حل نشده است.

منابع رسمی دیروز (شنبه، ۲۵ سنبله) به اکسپرس تریبون فاش کردند که علت اصلی تنش‌های جاری بین پاکستان و طالبان عدم اقدام علیه گروه تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) است.

این رسانه نوشته است که گذرگاه مرزی تورخم در ششم سپتامبر، زمانی که نیروهای امنیتی پاکستان و طالبان بر سر اختلاف در مورد ساخت یک پاسگاه جدید در امتداد مرز به تبادل آتش پرداختند، بسته شد.

هر دو طرف یک‌دیگر را به آغاز درگیری و بسته‌شدن گذرگاه متهم کرده‌اند.

درحالی‌که طرف طالبان مدعی‌ اند که در حال بازسازی یک پاسگاه قدیمی در سمت خود است، اما پاکستان مدعی شد که طالبان در حال ساخت یک پاسگاه جدید در خاک پاکستان هستند.

با این حال، اکسپرس تریبون به نقل از مقام‌های پاکستانی نوشته است که در زیر سطح این مناقشه‌ی مرزی موضوع عمیق‌تری نهفته است: حضور پناهگاه‌های تحریک طالبان پاکستان در آن‌سوی مرز.

این رسانه‌ی پاکستانی افزوده است که تصمیم برای بازگشایی مرز پس از مداخله‌ی رهبری طالبان افغانستان گرفته شد.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه‌ی طالبان با هیأت دیپلماتیک پاکستان در کابل گفت‌وگو کرد.

همچنین سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله‌ی طالبان نیز به پاکستان تماس گرفته است و خواستار بازگشایی گذرگاه‌ها به‌دلایل بشردوستانه شده است.

منابع حاکی از آن است که رهبری طالبان افغانستان تضمین داده است که خاک افغانستان علیه پاکستان استفاده نخواهد شد.

بر اساس گزارش‌ها، طالبان همچنین متعهد شده‌اند که تحریک طالبان پاکستان را برای عقب‌نشینی از مواضع شان در امتداد مرز پاکستان و افغانستان در چیترال متقاعد کنند.

اکسپرس تریبون به نقل از منابع نوشته است که پاکستان با بازگشایی گذرگاه تورخم موافقت کرد به این امید که طالبان افغانستان به وعده‌های‌شان عمل کنند.

با این حال، در پاکستان نسبت به وعده‌های طالبان تردید وجود دارد.

اکسپرس تریبون افزوده است که ضمانت‌های مشابهی در گذشته داده شده بود، اما هیچ تغییر محسوسی روی زمین رخ نداد. در واقع، تعداد حملات تی‌تی‌پی در ماه های اخیر افزایش یافته است.

تام وست، نماینده‌ی ویژه ایالات متحده در امور افغانستان اخیرا نیز نسبت به قدرت‌گیری تحریک طالبان پاکستان از زمان بازگشت طالبان افغانستان به قدرت ابراز نگرانی کرده است.

وی افزوده است که تحریک طالبان پاکستان با افزایش حملاتی که پاکستان را هدف قرار می‌دهد اکنون یک تهدید جدی برای امنیت منطقه به شمار می‌رود.

درحالی‌که وست خاطرنشان کرد که دولت طالبان افغانستان تلاش‌هایی را علیه داعش و تضعیف القاعده انجام داده‌ است، منابع نشان می‌دهند که عدم اقدام طالبان علیه تحریک طالبان پاکستان همچنان یک موضوع نگران‌کننده است.

یک منبع خاطرنشان کرده است که این واقعا نگران‌کننده است و نشان می‌دهد که طالبان افغانستان ممکن است در از بین بردن تهدید تحریک طالبان پاکستان صادق نباشند.

اکپسرس تریبون افزوده است که پاکستان تمام گزینه‌های خود را با تمرکز اولیه بر جست‌وجوی راه‌حل دوستانه باز نگه می‌دارد و در صورت عدم پیشرفت، گزینه‌های دیگری ممکن است مورد توجه قرار گیرند.

به‌گفته‌ی منابع، طالبان افغانستان از نگرانی‌های پاکستان آگاه هستند و مسئولیت رسیدگی به این مسائل بر عهده‌ی آنان است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟