ربانی: حوادث بدخشان ادامه خصومت‌های درون‌گروهی طالبان است که به داعش نسبت داده می‌شود

  • انتشار: ۱۸ جوزا ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 141901

به ادامه واکنش‌ها به انفجار‌های پیهم طی سه روز اخیر در بدخشان، صلاح‌الدین ربانی، رییس حزب جمعیت اسلامی افغانستان، آن را نتیجه تنش‌های درون‌گروهی طالبان برای حفظ قدرت دانسته است.

ربانی روز پنج‌شنبه، ۱۸ جوزا، ساعاتی پس از انفجار در مراسم فاتحه‌خوانی مولوی نثاراحمد، معاون والی طالبان در بدخشان، گفته است، گروه‌هایی‌که سال‌ها با شعار‌های «مردم‌فریبانه‌» خشونت‌آفرینی و‌ ترویج افراط‌گرایی کرده‌اند، شایسته حفاظت از امنیتِ جان و مال مردم نیستند.

او در صفحه فیسبوکش گفته است: «حوادث اخیر در ولایت بدخشان که هد‌ف‌مندانه و فرافکنانه به داعش نسبت داده می‌شوند، ادامه‌ خصومت‌های درون‌گروهی طالبان برای حفظ قدرت است.»

حوالی ساعت ۱۰:۵۰ پیش از چاشت روز پنج‌شنبه، مراسم فاتحه‌خوانی مولوی نثاراحمد، معاون والی طالبان برای بدخشان، هدف انفجار قرار گرفت که در آن براساس اطلاعات روزنامه ۸صبح، ۱۷ تن به شمول مولوی صفی‌الله، قوماندان امنیه پیشین طالبان برای بغلان، کشته و ۵۷ تن دیگر از جمله غیرنظامیان زخمی شدند.

وزارت امور داخله طالبان، اما شمار کشته‌ها را ۱۱ تن و‌ شمار زخمیان این رویداد را ۳۰ تن اعلام‌ کرد.

منابع معتبر گفتند که پس از وقوع این انفجار، میان گروه‌های از طالبان بدخشانی درگیری مختصر نیز رخ داد.

تا کنون هیچ گروهی مسوولیت این انفجار را برعهده نگرفته است‌.

مولوی نثاراحمد، معاون والی طالبان، روز سه‌شنبه، ۱۶ جوزا، در ساحه‌ای از شهر فیض‌آباد، مرکز ولایت بدخشان، هدف حمله موتربمب قرار گرفت، حمله‌ای که شام همان روز داعش مسوولست آن را برعهده گرفت.

وقوع انفجارهای اخیر در بدخشان که منحر به‌ کشته و‌زخمی شدن غیرنظاکسان شد، موجی از واکنش‌های داخلی و بیرونی را به‌دنبال داشته است‌.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟