دیدار بایدن با وانگ یی؛ امریکا و چین برای نشست سران دو کشور توافق کردند

  • انتشار: ۶ عقرب ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 158165

مقام‌های امریکایی پس از دیدار وانگ یی، وزیر امور خارجه چین با مقام‌های ارشد ایالات متحده گفتند که واشنگتن و بیجینگ توافق کرده‌اند تا برای نشست ماه آینده میان جو بایدن و شی جین‌پینگ، با یکدیگر همکاری کنند.

بربنیاد گزارش رویترز، این توافق روز جمعه، ۲۸ اکتوبر، در دیدار یک ساعته میان وزیر خارجه چین با جو بایدن صورت گرفته است.

این دیدار در راستای تلاش‌های دو کشور برای مدیریت اختلافات و فراهم کردن زمینه دیدار سران هر دو کشور در ماه آینده بود.

رییس جمهور امریکا، شی جین‌پینگ، رییس جمهور چین را برای اشتراک در نشست سران سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا – اقیانوس آرام (APEC) در ماه نوامبر سال جاری به ایالات متحده دعوت کرده است.

با این حال، شی هنوز اشتراکش به این نشست را تایید نکرده است.

قصر سفید ناوقت روز گذشته اعلام کرد که هر دو کشور توافق کرده‌اند تا «دپیلماسی به سطح بالا» را برای هموارسازی روابط ادامه دهند.

کاخ سفید این گفت‌وگو را «فرصت خوب» برای باز نگه‌داشتن خطوط ارتباطی میان دو رقیب ژئوپلیتیکی با تفاوت‌های سیاستی، عمیق توصیف کرده است.

سفر سه روزه وانگ به دنبال انبوهی از تعاملات دیپلماتیک دوجانبه در ماه‌های اخیر، عمدتاً به درخواست ایالات متحده، با هدف نجات روابطی که در اوایل سال جاری پس از سرنگونی بالون ادعایی جاسوسی چین توسط ایالات متحده به سرعت رو به وخامت بود، صورت گرفت.

در سال‌های اخیر روابط میان واشنگتن و بیجینگ روی مسایل مختلف تیره شده است.

مناقشه تجارت دوجانبه، نقض حقوق اقلیت‌ها در چین به‌ویژه مسلمانان اویغور در شین ژیانگ و وضع قوانین سخت‌گیرانه چین بر هانگ کانگ از موضوعات جنجال‌برانگیز با ایالات متحده است.

موقف چین در برابر تایوان و حمایت امریکا از تایوان و مناقشه در آب‌های جنوب چین که چندین کشور منطقه بر آن ادعای مالکیت دارند، از عوامل عمده دیگر تیره‌گی روابط میان دو اقتصاد بزرگ جهان است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟