دولت استرالیا پرداخت غرامت به قربانیان جنایات جنگی در افغانستان را بررسی‌ می‌کند

  • انتشار: ۱۵ جوزا ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 1
  • شناسه مطلب: 141406

ریچارد مارلز، وزیر دفاع استرالیا در نامه‌ای به وکلای حقوقی گفته است که در حال بررسی پیشنهاد پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان جنایات جنگی ادعایی در افغانستان است.

به گزارش گاردین، مارلز همچنین گفته است که پرداخت غرامت با چالش‌هایی مواجه است.

پرداخت غرامت یکی از توصیه‌های کلیدی تحقیقات درباره‌ی ادعاهای جنایات جنگی در افغانستان است.

تحقیقات چهارساله توسط پل بریتون، اطلاعات «موثقی» برای دخالت ۲۵ پرسنل نیروهای ویژه‌ی فعلی یا سابق استرالیا در قتل غیرقانونی ۳۹ نفر و رفتار ظالمانه با دو نفر دیگر را نشان می‌دهد.

گزارش بریتون می‌گوید که نیاز نیست استرالیا برای پرداخت غرامت منتظر رأی دادگاه باشد.

او استدلال کرده است که اگر اطلاعات موثقی از یک قتل غیرقانونی وجود داشته باشد، پرداخت سریع غرامت «به سادگی کار اخلاقی درستی است».

گاردین نوشته است که بخش استرالیای این رسانه می‌داند که دولت در حال کار روی گزینه‌های مربوط به موضوع غرامت است، اما هنوز تصمیمی اتخاذ نکرده است.

ریچارد مارلز، در نامه‌ای به مرکز حقوقی غیرانتفاعی که هدف آن مبارزه با مصونیت از مجازات است، بر تعهد شخصی خود به اقدام این کار تأکید کرده است.

مارلز به این گروه گفته است که از زمان روی‌ کارآمدن در وزارت دفاع استرالیا، اجرای همه‌ی توصیه‌های تحقیقات مربوط افغانستان را در اولویت قرار داده است.

مارلز نوشته است: «در حالی‌که پیشرفت‌های قابل توجهی در رابطه با اجرای توصیه‌ها حاصل شده است، تعدادی چالش در رابطه با پرداخت غرامت وجود دارد.»

فیونا نلسون، مدیر مرکز وکالت حقوقی برای عدالت بین‌المللی گفته است که موضوع غرامت «نقطه ضعف آشکار در پاسخ کلی دولت به این تحقیق» است.

او گفت: «بیش از دو سال و نیم از ارائه‌ی آن توصیه‌ها می‌گذرد و هنوز هیچ نشانه‌ای از پیشرفت در این موضوع نداریم.»

به‌دنبال رد شکایت بن رابرتز اسمیت، سرباز سابق استرالیایی علیه سه روزنامه به اتهام افترا، گروه‌های حقوق بشر و حقوقی درخواست‌هایی را برای پرداخت غرامت افزایش دادند.

نتونی بسانکو، قاضی دادگاه فدرال در سیدنی روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته در خلاصه‌ای از یافته‌های خود گفته است که از شش ادعای قتل که رابرتز اسمیت در آن‌ها متهم است، روزنامه‌ها چهار مورد آن را ثابت کرده‌اند.

او افزوده است که اقدامات افترا باید رد شود. با این حال رابرتز اسمیت تا اکنون از سوی دادگاه متهم به انجام هیچ جرمی نشده است.

رابرتز اسمیت ۴۴ ساله که چندین مدال افتخار نظامی کسب کرده است، به‌دلیل اقداماتش در جریان مأموریت در افغانستان از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲، به‌عنوان یک قهرمان ملی شناخته می‌شود.

اما گزارش روزنامه‌های استرالیایی نشان می‌دهد که اسمیت در افغانستان از مرزهای درگیری نظامی قابل قبول فراتر رفته و «رفتار وحشیانه با غیرنظامیان بی‌دفاع افغان» داشته است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟