جهش های جدید کرونا چقدر واقعیت دارد؟

  • انتشار: ۲۸ حمل ۱۴۰۰
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 108947

هنوز بشر در کنترل ویروس کوید-۱۹ یا همان کرونا عاجز مانده که نوع تازه و جهش یافته آن همگان را به یک شوک کشنده فرو برده است.

ظهور دو نوع تازه و جهش یافته ویروس کرونا که به مراتب تاثیرات مخرب تری در مقایسه با ویروس کرونا دارد با چنان سرعتی تکثیر می یابد و با محیط سازگار می شود که اصلا فرصتی برای تفکر درباره آن دست نمی دهد چه برسد که یافتن راه حلی برای جلوگیری از آن.

جهش های جدید کرونا چقدر واقعیت دارد؟
جهش های جدید کرونا چقدر واقعیت دارد؟

ویروس کرونا انگلیسی

نوع جهش یافته ویروس کرونا موسوم به کرونا ویروس سندروم حاد تنفسی ۲ در اواخر ماه دسامبر در جنوب شرق انگلستان مشاهده شد. براساس اعلام کالج امپریال این جهش از نوع B117 ارزیابی شد.

این نوع جدید و جهش یافته کرونا توان انتشار بسیار بالایی دارد. این ویروس جهش یافته پس از شناسایی در جنوب انگلستان در مدت کمی سراسر این کشور را فرا گرفت و در ادامه به بیشتر کشورهای جهان از جمله کره جنوبی، هند، فرانسه و دانمارک شناسایی شده است.

ویروس کرونا V2 501

نوع دیگر ویروس جهش یافته کرونا (وی ۲ ۵۰۱) نام  دارد. این ویروس برای اولین بار در ماه اکتبر سال گذشته میلادی در آفریقایی جنوبی شناسایی شد و به سرعت به کشورهایی چون بریتانیا و فرانسه گسترش یافت.

این دو نوع ویروس جهش یافته کرونا در مقایسه با ویروس کرونای اولیه می تواند گیرنده های سلولی بیشتری را درگیر کند چون جهش های متعددی را به ویژه در بخش سنبله پروتئینی پشت سر گذاشته اند.

محققان بریتانیایی اعلام کرده اند ویروس جهش یافته کرونا که برای اولین بار در انگلیس شناسایی شد در مقایسه با ویروس کرونای شناخته شده ۵۰ تا ۷۰ درصد بیشتر قابلیت انتشار و سرعت انتشار دارد.

ویروس جهش یافته کرونا که در آفریقای جنوبی شناسایی شد در مقایسه با ویروس کرونای شناخته شده مسری تر است. البته نباید فراموش کرد که این اظهارات دانشمندان توأم با احتیاط بیان شده است چون هنوز خیلی زود است که بتوان به طور قطعی و مطمئن در مورد این دو نوع ویروس کرونای جهش یافته سخن گفت.

ویروس های جهش یافته کرونا چقدر خطرناک هستند؟

در اینکه نوع جهش یافته ویروس کرونا در مقایسه با نوع شناخته شده آن خطر ابتلا به عفوت بیشتری دارد شکی نیست اما هنوز اطاعات تایید شده ای درمورد میزان خطرناکی این دو نوع ویروس جهش یافته کرونا در دست نیست.

جهش های جدید کرونا چقدر واقعیت دارد؟
جهش های جدید کرونا چقدر واقعیت دارد؟

قابلیت و سرعت انتشار این دو  نوع ویروس سبب شده درصد ابتلا به انها افزایش یافته مرگ و میر ناشی از آنها نیز بیشتر باشد. این یک واقعیت است که با بالا بودن قدرت انتقال پذیری میزان ابتلا به ویروس نیز به طور طبیعی افزایش می یابد.

در مقایسه با ویروس معمولی کرونا انواع جهش یافته مشکلات سنگین تری برای ارگان های بهداشتی دنیا ایجاد کرده است. کارشناسان عرصه بهداشت و اپیدمیولوژی تاکید می کنند درصد کشندگی ویروس های جهش یافته به مراتب بیشتر از ویروس معمولی کرونا می باشد.

مبتلا ساختن جوانان کمتر از بیست سال

نکته تکان دهنده دیگر در مورد ویروس جهش یافته کرونا این است که برخلاف ویروس معمولی کرونا که بیشتر افراد مسن و افراد با زمینه بیماری های خاص همچون دیابت را مبتلا می سازد و به کام مرگ می کشاند،

نوع جهش یافته بیشتر جوانان زیر بیست سال را مبتلا کرده از بین می برد. می طلبد که کشورهای مختلف در دنیا برای کنترل نوع جهش یافته کرونا علاوه بر محدودیت هایی که در مورد ویروس معمولی کرونا اعمال می کنند شرایط تازه ای را به ویژه در مورد دانش آموزان و دانشگاه ها وضع کند.

امسال دیگر در مورد نوع جهش یافته ویروس کرونا این است که واکسن های ساخته شده برای کرونای معمولی رو انواع جهش یافته هیچ تاثیری ندارد.

شرکت های تولید کننده واکسن برای کرونای معمولی در حال آزمایش و تست واکسن خود روی انواع جهش یافته می باشد. البته بر اساس برخی دیگر از اظهار نظرات واکسن های ساخته شده برای کرونای معمولی می توانند روی گونه های جهش یافته نیز موثر باشد.

نوع جهش یافته ای که در آفریقای جنوبی شناسایی شده در مقایسه با نوع جهش یافته انگلیسی پیچیدگی بیشتری دارد. شرکت دارو سازی بیون تک که به همراه شرکت آمریکایی خود توانست فایزر اولین واکسن ضد کرونا را بسازد اعلام کرده طی شش هفته می تواند واکسن تازه برای مقابله با انواع جهش یافته ویروس کرونا را تولید کند.

با این حال به نظر می رسد بهترین راه مقابله با انواع جهش یافته ویروس کرونا رعایت نکاتی چون فاصله اجتماعی، شستن همیشگی دست ها، تهویه فضای بسته و دوری از گردهمایی های کلان می باشد.

جهش های جدید کرونا چقدر واقعیت دارد؟
جهش های جدید کرونا چقدر واقعیت دارد؟

جهش و تغییر ماهیت اصلی ویروس هاست

ویروس ها به طور کلی با گذشت زمان جهش می یابند و تغییر می کنند و ویروس کرونا هم از این قاعده مستثنی نیست. تغییر در ویروس سرعت سرایت و انتقال آن را افزایش می دهد اما ویروس را بی تاثیر می کند.

فراموش نکنیم که نوع جهش یافته ویروس کرونا بیشتر در مناطقی صورت گرفته که درصد ابتلا به ویروس کرونای معمولی زیاد است. در این راستا هرچه میزان گشت و گذار و مسافرت مردم به کشورهای مختلف بیشتر باشد احتمال انتقال ویروس کرونا و نوع جهش یافته آن افزایش می یابد.

جهش ها در کدام بخش ویروس کرونا اتفاق افتاده است

به گفته کارشناسان بهداشتی و بیماری ها در نوع جهش یافته ویروس کرونا جهش در دو بخش ویروس اتفاق افتاده است: دو جهش در پروتئین شاخکی روی ویروس که کلید ورود ویروس به سلول های می باشد، اتفاق افتاده است.

جهش نوع سوم در مهمترین بخش پروتئین شاخکی که محل اتصال به گیرنده است اتفاق می افتد. ویروس از طریق این محل با سلول های بدن تماس می گیرد.

هر نوع تغییر در این بخش سبب نفوذ راحت تر ویروس به بدن می شود. یک جهش دیگر به نام اچ ۶۹ یا همان وی ۷۰ در جریان  آلوده شدن مینک ها در دانمارک چند بار اتفاق افتاد که سروصدای زیادی به پا نمود.  

تغییر در ویروس و واکسن مورد نیاز

هر سه واکسن ضد کرونای تولید شده یعنی «فایزر، مدرنا و آکسفورد» سبب می شود سیستم ایمنی بدن در مقابله با پروتئین شاخکی واکنش نشان دهد.

طبیعی ست هر تغییری که در بخش پروئین شاخکی ویروس اتفاق بیفتد، لزوم تفکر در مورد ساخت نوع تازه واکسن را نشان می دهد. واکسن ضد کرونا بخش ایمنی بدن را وادار می کند به چندین بخش پرونئین شاخکی ویروس حمله و آن را نابود کند.

-این درست است که ویروس کرونا برای اولین بار در ووهان چین شناسایی شد، این ویروس اما در بدن حیوانات تکامل پیدا کرد و سپس وارد بدن انسان شد. از زمان شناسایی ویروس کرونا در ووهان چین تاکنون این ویروس تاکنون ۲۵ جهش داشته است.