تلاش ایران برای ایجاد یک منطقه آزاد اقتصادی مشترک با افغانستان

  • انتشار: ۴ سرطان ۱۴۰۲
  • سرویس: اقتصادتیتر 2
  • شناسه مطلب: 143799

دبیر شورای عالی مناطق آزاد ایران اعلام کرد که ایران تلاش دارد در جهت توسعه همکاری‌های اقتصادی بین ایران و افغانستان در منطقه چابهار یک منطقه آزاد تجاری ایجاد کند.

حجت‌الله عبدالملکی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد ایران، در حاشیه جشن جهانی ثبت ژئوپارک «ارس»، در سازمان علمی فرهنگی یونسکو، به عنوان سومین ژئوپارک بین‌المللی ایران، گفت:« ما به دنبال ایجاد یک منطقه آزاد مشترک با افغانستان هستیم.»

عبدالملکی با اشاره به سفر اخیر سرپرست وزارت تجارت افغانستان به ایران و بازدید از بندر چابهار تأکید کرد:« ما به طرف افغانستان اعلام کردیم که آمادگی داریم از سایت های مورد نظر آنها بازدید کنیم، و مذاکرات جدی تری داشته باشیم.»

وی خاطرنشان کرد که چابهار متولی ارتباط با مناطق آزاد افغانستان خواهد بود، لذا هم برای حمل کالاهای افغانستان و هم برای توسعه همکاری بین مناطق آزاد ایران و افغانستان، منطقه آزاد چابهار آمادگی دارد و این سیاست قطعی ما برای توسعه همکاری با افغانستان است.

این در حالی است که در حوت سال گذشته، نورالدین عزیزی، وزیر صنعت طالبان در ادامه سفر به ایران، از بندر چابهار و ظرفیت‌های آن بازدید کرد.

در طول سال‌های گذشته، به دلیل سیاست‌های سخت‌گیرانه پاکستان در راستای تجارت و ترانزیت کالاهای تاجران افغانستانی، بندر چابهار در ایران، به عنوان یگانه روزنه امید تجارت و ترانزیت افغانستان برای دسترسی آسان به آب‌های آزاد جهان و صادرات و واردات مطرح شده است.

ایجاد یک منطقه آزاد تجاری مشترک بین دو کشور، با توجه به قوانین، سهولت‌ها و ویژگی‌هایی که مناطق آزاد تجاری دارد، می‌تواند روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور را بیش از پیش توسعه دهد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟