تحلیلگر امریکایی: دو عضو القاعده در حکومت طالبان والی هستند

  • انتشار: ۲۴ جوزا ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 142530

یک تحلیلگر نهاد دفاع از دموکراسی‌ها گفته است که دو والی برحال طالبان از جمله سه فردی هستند که از سوی سازمان ملل به‌عنوان وابسته‌گان القاعده در افغانستان شناخته می‌شوند.

بل روجیو، تحلیلگر امریکایی نهاد دفاع از دموکراسی‌ها، روز سه‌شنبه‌، ۲۳ جوزا، در گفت‌وگو با صدای امریکا گفته که یکی از این اشخاص، قاری بریال، والی طالبان در ولایت کاپیسا است.

وی قاری بریال را یک شخص خطرناک دانسته که به‌عنوان مسوول شبکه‌سازی حملات مرگبار در کابل وظیفه اجرا کرده است.

فرد دیگر حافظ حکیم، والی طالبان کنونی طالبان در ولایت پنجشیر است که رابطه نزدیکی با ملا ذاکر، زندانی قبلی این گروه در گوانتانامو دارد.

بل روجیو افزوده است: «طالبان از سال ها به این‌سو حضور القاعده در افغانستان را رد کرده‌اند. آنان حتا پس از آن که ایالات متحده ایمن‌الظواهری، رهبر القاعده، را در کابل کشت، نیز این ادعا را کردند.»

این تحلیلگر امریکایی با اشاره به گزارش تازه شورای امنیت سازمان ملل گفته است که در حدود ۶ هزار جنگ‌جوی تی‌تی‌پی در افغانستان حضور دارند.

روجیو خاطر نشان کرده است: «طالبان خود یک تهدید جدی‌اند. زیرا به گروه‌های تروریستی خارجی اجازه می‌دهند تا در داخل افغانستان فعالیت داشته باشند. ساده‌ترین مثال آن حضور طالبان پاکستانی است.»

به باور این تحلیلگر امور امنیتی، تحریم‌های بین‌المللی در برابر طالبان، تا حدی می‌تواند این گروه را تحت فشار قرار دهد.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که گروه تحلیل و نظارت کمیته تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در تازه‌ترین گزارش خود گفته است که گروه‌های تروریستی در افغانستان تحت اداره طالبان از آزادی بیشتری برخوردارند و این گروه نیز رابطه گسترده‌ای با القاعده و طالبان پاکستانی دارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟