تحقیق اینترنیوز؛ اعتماد مردم به منابع اطلاعاتی پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان کاهش یافته است

  • انتشار: ۱۳ جدی ۱۴۰۲
  • سرویس: اجتماعیتیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 166873

یک تحقیق اینترنیوز نشان می‌دهد که پس از روی کار آمدن دوباره طالبان در افغانستان و وضع محدودیت‌های شدید این گروه بر رسانه‌ها، اعتماد مردم به منابع اطلاعاتی سنتی (رادیو، تلویزیون و روزنامه) کاهش یافته است.

اینترنیوز روز سه‌شنبه، ۱۲ جدی، با نشر گزارشی در مورد نتایج این تحقیق گفته که بازگشت دوباره طالبان به قدرت منجر به ایجاد محدودیت بر اقشار مختلف جامعه افغانستان شده است.

بربنیاد یافته‌های این تحقیق، در کنار بسته شدن نیمی از رسانه‌های افغانستان به‌دلیل وضع محدودیت‌های شدید از سوی رژیم طالبان و کاهش روزنامه‌نگاران به‌ویژه زنان در رسانه‌ها، شهروندان کشور به‌دلیل ترس از این گروه نیز اقدام به خودسانسوری در شبکه‌های اجتماعی و در تعاملات روزانه کرده‌اند.

این تحقیق که از طریق تیلفون و به‌گونه غیرحضوری از ماه می تا جولای ۲۰۲۳ صورت گرفته، همچنان نشان می‌دهد که ممنوعیت زنان و دختران از آموزش، تحصیل و کار حتا آنان را از دریافت اطلاعات از منابع دیگر مانند مکاتب و آرایشگاه‌ها محروم کرده است.

در این گزارش آمده است که محتوای رسانه‌ها در افغانستان زیر سلطه طالبان در معرض سانسور و خودسانسوری قرار گرفته که در نتیجه اعتماد عموم به منابع اطلاعاتی و دسترسی به اطلاعات قابل اعتماد کاهش یافته است.

در بخشی از این بررسی آمده است: «اعتماد به رسانه‌های دولتی، رسانه‌های خصوصی، اخبار آنلاین و محتوای خبری به اشتراک گذاشته شده به صورت آنلاین و از طریق رسانه‌های اجتماعی کاهش یافته است. همچنان میزان اعتماد زنان به رسانه نسبت به مردان به‌گونه چشم‌گیری کاهش یافت.»

در تهیه این تحقیق با ۹۹۷ تن از زنان و مردان در سراسر کشور گفت‌وگو شده است.

طبق یافته‌های این نهاد، ۸۲ درصد شهرنشینان تلویزیون داشتند، در حالی که این رقم در روستاها کمتر از ۵۰ درصد بوده است.

براساس یافته‌های این تحقیق، طی این مدت، نهادهای رسمی (سازمان‌های صحی و بشردوستانه) و غیررسمی (مساجد، شوراها، نماینده‌گان کوچه‌ها و مدارس) معتبرترین منبع اطلاعاتی برای مردم بوده است.

اعتماد به اخبار آنلاین کمتر از رسانه‌های سنتی (تلویزیون، رادیو، روزنامه‌ها) کاهش یافته است، اما کمبود مقررات و انتشار «اخبار جعلی» بسیاری را نسبت به قابل اعتماد بودن آن مشکوک کرده است.

محدودیت‌ها در مشارکت زنان در افغانستان نیز بر دسترسی آنها به اطلاعات و تولید محتوای زنانه تأثیر منفی گذاشته است و طبق این گزارش، زنان بیشتر از مردان با چالش‌ها و محدودیت‌های دسترسی به اطلاعات مواجه شده‌اند.

اینترنیوز افزوده است که ۶۸ درصد زنان افغانستانی در مورد حقوق‌شان و ۶۷ درصد آنان در مورد آموزش، اطلاعات کافی ندارند.

در این گزارش همچنان آمده است که ۶۴ درصد مردان در افغانستان نیازمند دریافت اطلاعات در مورد شغل و معیشت و ۵۹ درصد آنان هم در تلاش کسب اطلاعات در مورد کمک‌های بشردوستانه هستند.

این در حالی است که طالبان پس از تسلط دوباره‌شان بر افغانستان، محدودیت‌های شدید را بر رسانه‌ها و خبرنگاران وضع کرده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟