تاکید دبیرکل ناتو بر افزایش سرمایه گذاری‌های دفاعی متحدان این سازمان

  • انتشار: ۳ عقرب ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 157999

دبیرکل ناتو اعلام کرد که اکنون با روسیه تهاجمی‌تر و چین مدعی‌تر و جهانی بی‌ثبات‌تر روبرو هستیم. بنابراین، باید خود را برای دراز مدت آماده کنیم.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در نشست ناتو-دفاع و ناتو-صنایع که در سوئد برگزار شد، سخنرانی کرد.

استولتنبرگ با اشاره به این که برخی سرمایه گذاران این تصور غلط را دارند که سرمایه‌گذاری در صنایع دفاعی غیراخلاقی است، تصریح کرد که بدون صنایع دفاعی هیچ بازدارندگی، دفاع و امنیت وجود نخواهد داشت.

استولتنبرگ افزود، هیچ چیز غیراخلاقی در مورد تولید سلاح برای دفاع از متحدان ناتو، برای دفاع از آزادی‌مان و کمک به سربازان اوکراینی برای دفاع از کشورشان وجود ندارد.

استولتنبرگ با اشاره به این که روابط ناتو با صنایع دفاعی از اهمیت حیاتی برخوردار است، تاکید کرد: پس از پایان این جنگ در اوکراین، بازگشت به دوران پیش از جنگ دیگر امکان‌پذیر نیست. ما اکنون با روسیه تهاجمی‌تر و چین مدعی‌تر و جهانی بی‌ثبات‌تر روبرو هستیم. بنابراین، باید خود را برای دراز مدت آماده کنیم.

استولتنبرگ با یادآوری این که انتظار داریم کشورهای ناتو ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به هزینه‌های دفاعی اختصاص دهند، اظهار داشت که این میزان در کشورهای اروپایی در دوران جنگ سرد ۳ درصد بوده و در سال‌های اخیر حدود ۱٫۵ درصد باقی مانده است. استولتنبرگ خاطرنشان کرد که امکان افزایش این میزان به ۲ درصد وجود دارد.

استولتنبرگ تصریح کرد که آنها در تلاش هستند تا به دولت‌ها، پارلمان‌ها و مردم توضیح دهند که چرا باید تولید در صنایع دفاعی افزایش یابد.

استولتنبرگ با اشاره به اینکه دورانی را سپری می‌کنیم که در آن فناوری‌های مخرب در حال توسعه هستند، گفت که فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند هوش مصنوعی، سیستم‌های خودمختار، بیوتکنولوژی و کوانتومی وجود دارد و ناتو در حال افزایش فعالیت‌های خود در زمینه پیشرفت‌های فناوری است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟