بدعت سیاسی

  • انتشار: ۱۵ دلو ۱۳۹۷
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 53147

بر اساس تفکر آخرالزمانی، اگر دجال هم ظهور کند، بسیاری احزاب افغانستان، بدون در نظر گرفتن منافع ملی، به‌دنبال او صف می‌کشند و خواهان امتیاز می‌شوند و او را ناجی می‌خوانند. این؛ یعنی ابتذال فعالیت‌های سیاسی و نادیده انگاشتن فلسفه وجودی حزب و پشت‌پازدن به‌کارویژه‌های حزب.
حضور احزاب در نشست احتمالی مسکو، نیز در همین راستا است. بدون شک احزابی که در نشست شرکت می‌کنند در پی مطرح شدن و امتیازطلبی بدون حدوحصر و بدون توجه به‌قواعد حقوق اساسی و کارکردهای حزب، هستند. سهم خواهی احزاب در افغانستان، بدون در نظر گرفتن قواعد بازی سیاسی و منافع ملی همواره ویرانگر بوده‌است. دهه هفتاد، سند گویا و غیر قابل انکار برای اثبات این مدعا است.
اگر قانون اساسی و منافع ملی مبنای حرکت و فعالیت احزاب باشد که قطعا باید چنین باشد، شرکت احزاب در نشست آینده مسکو، با یک مانع حقوقی روبرو است و یک پی‌آمد ویرانگر سیاسی به‌دنبال دارد:
مانع حقوقی: حضور احزاب در هر نشست بین المللی از جمله نسشت احتمالی مسکو، در مخالفت آشکار، قانون اساسی و قانون احزاب است. با تصریح و استنباط از فقره چهارِ ماد 64 و فقره دوی ماده 75 قانون اساسی، اعلام جنگ، ترک مخاصمه، گفتگوهای صلح و هرچه آنچه مربوط به‌خطوط اساسی سیاست داخلی و خارجی می‌شود و همچنان نمایندگی از افغانستان در مجامع‌بین‌المللی از صلاحیت‌های قانونی و انحصاری حکومت است. ورود احزاب در این حیطه، فاقد مبنای حقوقی است. فقره یک ماده 35 قانون اساسی و فقره یک ماده شش قانون احزاب نیز احزاب را مکلف به‌پیروی از قانون اساسی و ارزش‌ه‌های آن نموده است. عرف بین‌المللی را هم اگر در نظر بگیریم، به‌عنوان نمونه می‌توان پرسید، آیا تاکنون حزب جمهوری‌خواه یا دموکرات یا مشترکا، هردو حزب، در امور راهبردی، مربوط به‌سیاست امریکا، در نشست‌های بین‌المللی شرکت کرده‌اند؟! به‌نظر نه تنها جواب منفی است که حتا تصورش، نیز مضحک است. هرچند این قیاس به‌لحاظ کارکرد و جایگاه، احزاب، در دو کشور، قیاس مع‌الفارق است.
پی‌آمد سیاسی: مشارکت احزاب در نشست آینده مسکو، نه تنها باعث تضعیف حکومت است؛ بلکه تضعیف نظام فعلی و به‌مخاطره انداختن منافع ملی را نیز در پی‌دارد. حضور احزاب در این نشت، همدستی و تقویت گروهی است که دست‌کم در شرایط فعلی، دشمن دولت و مردم افغانستان تلقی می‌شوند و در حالت جنگ به‌سر می‌برند و هر روز جوانان ما را به قتل می‌رسانند، زیرساخت‌ها را تخریب می‌کنند و در محله‌ها و مراکز تجمع غیر نظامیان بمب منفجر می‌کنند. طبیعی است احزابی که خلاف منافع ملی گام بردارند، با دشمن هم‌جهت شوند و قانون اساسی‌ای را زیر پا بگذارند که خود بر مبنای آن به‌وجود آمده‌اند، اساسا هستی و وجود خود را به لحاظ حقوقی در معرض مخاطره و سقوط قرار داده‌اند.

داکتر سید جواد سجادی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟