ایران همچنان در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی باقی ماند

  • انتشار: ۴ سرطان ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 143763

گروه ویژه اقدام مالی اعلام کرد که ایران نتوانسته است مقررات پالرمو و کنوانسیون تامین مالی تروریسم را به‌تصویب برساند.

در اعلامیه این نهاد که روز شنبه، ۲۴ جون، نشر شد، آمده است که ایران در کنار کوریای شمالی و میانمار در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی باقی می‌ماند.

در اعلامیه تصریح شده است: «با توجه به این که ایران نتوانسته است مقررات پالرمو و کنوانسیون تامین مالی تروریسم را مطابق استانداردهای اف‌ای‌تی‌اف به تصویب برساند، گروه ویژه اقدام مالی تعلیق اقدامات مقابله‌ای را به طور کامل لغو کرده و از اعضای خود می‌خواهد اقدامات موثر مقابله‌ای را مطابق توصیه‌ها به اجرا درآورند.»

این موضوع باعث اعمال محدودیت‌ها و تحریم‌های سخت‌گیرانه‌تری علیه کشورهایی می‌شود که در حوزه پولشویی و تامین بودجه تروریسم همکاری نمی‌کنند.

گروه ویژه اقدام مالی، در فبروری سال ۲۰۲۰ میلادی ایران را پس از نزدیک به چهار سال هشدار و تمدید مهلت‌های شش ماهه درنهایت در فهرست سیاه‌اش قرار داد.

پالرمو، معاهده سازمان ملل متحد علیه «جرایم سازمان‌یافته فراملی» است که در سال ۲۰۰۱ میلادی تصویب و از سال ۲۰۰۳ برای کشورهای عضو این سازمان لازم الاجرا شده است.

منظور از جرایم فراملی در این معاهده، جلوگیری از قاچاق انسان به‌ویژه زنان و کودکان، ممانعت از قاچاق مهاجران غیرقانونی و مقابله با قاچاق سلاح گرم است.

هم اکنون ۱۸۹ کشور جهان این معاهده را امضا کرده‌اند.

سی‌اف‌تی (CFT) هم به عنوان معاهده «مقابله با تامین مالی تروریسم» یک قرارداد بین‌المللی است که در سال ۱۹۹۹ توسط سازمان ملل متحد به تصویب رسیده ‌است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟