ایران همچنان در فهرست سیاه اف‌ای‌تی‌اف باقی ماند

  • انتشار: ۵ حوت ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 173252

گروه ویژه اقدام مالی (اف‌ای‌تی‌اف) اعلام کرد که ایران همچنان در فهرست سیاه پول‌شویی این گروه باقی خواهد مانده است.

این نهاد روز جمعه، ۲۳ فبروری اعلام کرد که ایران در ماه جنوری سال جاری «هیچ تغییر اساسی» در وضعیت برنامه اقدام خود گزارش نداده است.

این گروه که مسوولیت تعیین استانداردهای بین‌المللی مقابله با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم را بر عهده دارد، در اعلامیه خود نوشته که بررسی وضعیت ایران و کوریای شمالی را متوقف کرده است و این دو کشور همچنان در فهرست سیاه این نهاد قرار دارند.

اف‌ای‌تی‌اف همزمان اعلام کرده است که امارات متحده عربی را از فهرست خاکستری خود خارج می‌کند.

به گفته این نهاد، حکومت ایران در جون ۲۰۱۶ متعهد شد تا کمبودهای راهبردی در مقرارت و قوانین را جبران کند، اما مهلت ایران برای تصویب قوانین مربوطه در جنوری ۲۰۱۸ به پایان رسید.

قرار بود که تهران برای برطرف کردن کمبودهای راهبردی، چهار لایحه از جمله مقابله با جرایم سازمان‌یافته فراملی موسوم به «پالرمو» و کنوانسیون‌های پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم را تصویب کند.

با این حال، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام سه سال پیش با بررسی دوباره لوایح گروه ویژه اقدام مالی که با اصرار حسن روحانی، رییس جمهور پیشین ایران در دستور کار قرار گرفته بود، مخالفت کردند.

مخالفان تصویب این لایحه‌ها در حکومت ایران گفته‌اند که در صورت تصویب آن‌ها، کمک‌های مالی این کشور به گروه‌های شبه‌نظامی از جمله حزب‌الله لبنان با مشکل مواجه خواهد شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟