ایجاد مراکز اخراج اجباری برای مهاجران افغانستانی از سوی پاکستان

  • انتشار: ۳ عقرب ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 2
  • شناسه مطلب: 157969

براساس برخی گزارش ها حکومت پاکستان به تازگی کمپ‌هایی را ایجاد کرده است تا صد‌ها هزار مهاجر افغانستانی را که به صورت غیر قانونی در آن کشور اقامت دارند، دستگیر و به صورت اجباری اخراج کند.

صدای امریکا روز گذشته (سه شنبه، ۲ عقرب) معلوماتی را دریافته است که نشان می‌دهد حکومت پاکستان در کنار سایر اقدامات،‌ کمپ‌هایی را ایجاد کرده است تا صد‌ها هزار مهاجر افغانستانی را که به صورت غیر قانونی در آن کشور اقامت دارند، دستگیر و به صورت اجباری اخراج کند.

پلان اخراج اجباری شهروندان خارجی از جمله افغانستانی ها توسط حکومت پاکستان قبل از ضرب الاجل اول نومبر روی دست گرفته شده است.

اسلام آباد در اوایل ماه جاری میلادی به همه مهاجران که به گونهٔ غیرقانونی در آن کشور به سر می‌برند، مهلت داد که تا اول نومبر از پاکستان خارج شوند،‌ در غیر آن آنان نخست دستگیر و سپس به صورت اجباری از آن کشور اخراج خواهند شد.

سرفراز بگتی، سرپرست وزارت داخلهٔ پاکستان، به تاریخ سوم اکتوبر گفت که تمام مهاجران بدون اسناد مستقر در آن کشور که شامل ۱.۷ میلیون شهروندان افغانستان می‌شود، تا اول نومبر فرصت دارند، آن کشور را ترک کنند. .

بگتی در یک کنفرانس خبری گفت:‌ مام مهاجرانی که غیرقانونی در پاکستان سکونت دارند تا اول نومبر فرصت دارند تا دواطلبانه به کشور‌های شان برگردند.

منابع رسمی به صدای امریکا گفتند که مراکز ویژه اخراج مهاجران در چهار ایالت پاکستان ایجاد می‌شوند: پنجاب، سند، بلوچستان و خیبر پشتونخوا. به گفتهٔ این منابع، آنعده از مهاجران افغانستانی که در ایالت‌های پنجاب و سند دستگیر می‌شوند، به مراکز اخراج اجباری شهر‌های راولپندی و کراچی انتقال داده می‌شوند.

ایالت خیبرپشتونخوا دو مرکز اخراج اجباری دارد-نوشهرہ و چمکنی در حالی ایالت بلوچستان دارای سه مرکز اخراج اجباری خواهد بود:‌ یکی در کویته، مرکز ایالت بلوچستان،‌ و دیگر شهر‌های پشین و قلعهٔ عبدالله. بیشتر مهاجران افغانستانی در ایالت‌های خیبرپشتونخوا و بلوچستان زندگی می‌کنند، دو ایالتی که مجموعاََ ۲۶۰۰ کیلومتر مرز با افغانستان دارند.

این طرح جدید به ادارات ولسوالی‌ها، پولیس، سارنوالی‌ها و مقامات زندان اجازه می دهد تا شهروندان افغانستانی را که به طور غیرقانونی در آن کشور زندگی می کنند، دستگیر و اخراج کنند.

این طرح همچنین مشخص می کند افرادی که به جرایم جزیی محکوم شده اند یا در حال حاضر به دلیل چنین جرایم محاکمه می شوند، اخراج خواهند شد. با این حال، کسانی که به جرم «جرایم جدی» محکوم یا محاکمه شوند، به افغانستان بازگردانده نخواهند شد.

به گفتهٔ منابع رسمی پاکستان،‌ اسلام‌‌آباد پلان اخراج اجباری به شیوهٔ سازمان یافته انجام خواهد داد و این امر بر ۱.۴ میلیون پناهنده قانونی افغانستانی یا حدود ۹۰۰ هزار شهروند افغانستانی که به طور رسمی در پاکستان به عنوان مهاجران اقتصادی ثبت شده اند، تاثیر نخواهد گذاشت.

حکومت پاکستان به ادارات مجری قانون دستور داده است پناهندگان قانونی یا کسانی که کارت تابعیت افغانستان را دارند، آزار و اذیت نکنند با این حال، گزارش هایی از سوی طالبان و خانواده های پناهنده وجود دارد که ادعا می کنند برخی از این افراد با سو استفاده و اخاذی پولیس مواجه شده اند.

حکومت طالبان از پاکستان خواسته است تا در مورد پلان اخراج اجباری مهاجران تجدید نظر کند و آن را «غیر انسانی» و «غیرقابل قبول» خوانده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟