اوسی‌سی‌آرپی: رحمانی‌ها بیش از ۱۵ میلیون دالر برای خرید جایداد در دبی سرمایه‌گذاری کرده‌اند

  • انتشار: ۲۶ ثور ۱۴۰۳
  • سرویس: اقتصاد
  • شناسه مطلب: 180716

پروژه گزارش‌دهی جرایم سازمان‌یافته و فساد (اوسی‌سی‌آرپی)، با نشر نتیجه یک تحقیق می‌گوید که میررحمان رحمانی، رییس پیشین پارلمان افغانستان و پسرش، اجمل رحمانی که اواخر سال گذشته به اتهام سوءاستفاده از کمک‌های دولت امریکا تحریم شده بودند، ۱۵.۲ میلیون دالر برای املاک، از جمله دو ساختمان بلند مسکونی و دو ویلا بزرگ در شهر دبی هزینه کرده‌اند.

اوسی‌سی‌آرپی سه‌شنبه‌شب، ۲۵ ثور، در گزارشی نگاشته است که آمارهای فاش‌شده نشان می‌دهد، دست‌کم سه پیمانکار دیگر که به فساد در قراردادهای تدارکاتی امریکا در افغانستان متهم هستند، در دبی جایداد دارند.

این افشاگری پس از آن صورت می‌گیرد که رحمانی‌ها چند ماه پیش با تحریم‌های وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده به این اتهام که میلیون‌ها دالر از بودجه بازسازی امریکا را طی سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۱ اختلاس کرده‌اند، روبه‌رو شده‌اند.

اعلامیه تحریم‌های امریکا که در ماه قوس گذشته صادر شده بود، همچنان ده‌ها شرکت بین‌المللی که از سوی اجمل رحمانی مدیریت می‌شد را مسدود کرده است.

وزارت خزانه‌داری امریکا در آن زمان نگفته بود که رحمانی‌ها سود به دست آمده از تجارت قراردادی را کجا سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

رحمانی‌ها طی شکایتی علیه دولت امریکا در ۳۱ جنوری، این اتهام‌ها رد کرده بودند.

دست‌کم دو شرکت برای توسعه مجتمع‌های مسکونی بزرگ در دبی که در فهرست تحریم‌های ایالات متحده از آن نام برده شده است، هر سال بیش از دو میلیون دالر درآمد می‌کند.

بربنیاد یافته‌های شبکه جهانی روزنامه‌نگاران تحقیقی، اسناد ثبت زمین نشان می‌دهد که املاک و وسایل مربوط به شش شرکت متعلق به اجمل رحمانی حدود ۱۹۷ میلیون یورو (۲۱۲ میلیون دالر) ارزش دارد.

اجمل رحمانی گفته است که نمی‌تواند، این رقم را تایید کند.

در کنار این، وزارت خزانه‌داری امریکا در اعلامیه تحریم‌های خود مدعی شده بود که اجمل رحمانی ۱.۶ میلیون دالر به اعضای کمیسیون انتخابات افغانستان برای برنده شدن و پدرش میررحمان رحمانی نیز میلیون‌ها دالر به سیاست‌مداران دیگر افغانستانی برای «خرید» کرسی ریاست پارلمان پرداخت کرده‌اند.

این دو تن اتهام‌های وارد از سوی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده را رد کرده و آن را «غیرمستند و گسترده» علیه‌شان عنوان کرده‌اند.

طبق گزارش دفتر پاسخگویی دولت امریکا که در مورد هزینه‌های فدرال به کانگرس گزارش می‌دهد، از زمان حمله ایالات متحده در سال ۲۰۰۱ و خروج نیروهای این کشور در سال ۲۰۲۱، واشنگتن حدود ۱۴۱ میلیارد دالر برای ایجاد ثبات و بازسازی در افغانستان هزینه کرده است.

با این حال، یک کارشناس مبارزه با فساد افغانستان به شرط افشانشدن هویتش گفته که در ۲۰ سال گذشته، افغانستان شاهد ظهور ناگهانی میلیونرها و میلیاردرها بوده است.

وی افزوده است: «کسانی که قراردادها را دریافت کردند اغلب نماینده‌گان مجلس، وزرا یا افرادی بودند که با مقام‌های عالی رتبه دولتی، از جمله نماینده‌گان مجلس، وزرا، معاونان رییس جمهور یا رییس جمهور مرتبط بودند.»

این در حالی است که وزارت خزانه‌داری امریکا در ماه قوس سال گذشته میررحمان رحمانی، رییس پیشین پارلمان افغانستان و پسرش اجمل رحمانی را به دلیل ارتکاب طرح فساد مالی پیچیده در قراردادهای دولت ایالات متحده تحریم کرده بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟