انتقاد اوکراین از بیانیه هجدهمین نشست گروه ۲۰

  • انتشار: ۱۹ سنبله ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 152410

وزارت امور خارجه اوکراین از بیانیه پایانی گروه ۲۰ در دهلی‌نو انتقاد کرده و گفت که این سند بدون اشاره به تهاجم روسیه «هیچ چیزی افتخارآمیزی» ندارد.

رویترز شنبه‌شب، ۹ سپتامبر، به نقل از اولگ نیکولنکو، سخنگوی وزارت امور خارجه اوکراین، گزارش داده که وی تصویری بیانیه این نشست مربوط به کشورش را با خط سرخ مشخص و واژه‌های آن را تغییر داده است.

نیکولنکو در صفحه فیسبوکش نگاشته است: «مشخص است که حضور طرف اوکراینی در جلسه رهبران گروه ۲۰ می‌توانست به شرکت‌کننده‌گان امکان دهد تا درک بهتری از اوضاع داشته باشند.»

این مقام اوکراینی از متحدان کی‌یف برای پیشبرد مواضع کشورش در بیانیه پایانی نشست گروه ۲۰ قدردانی کرده است.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «همه کشورها باید از تهدید یا استفاده از زور برای دستیابی به خاک یا تصرف سرزمین یا هر اقدام علیه تمامیت ارضی و حاکمیت یا استقلال سیاسی هر کشور دیگری خودداری کنند.»

در این بیانیه رهبران گروه ۲۰ در مورد حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین موقف رونشی اتخاذ نکرده‌اند.

رهبران گروه ۲۰ گفتند که از همه ابتکارات سازنده مرتبط به صلح عادلانه و بادوام در اوکراین حمایت می‌کنند.

این در حالی است که بیانیه سال گذشته گروه ۲۰ در بالی اندونیزیا با اشاره به قطعنامه سازمان ملل متحد علیه مسکو، جنگ روسیه و اوکراین را تجاوز مسکو علیه کی‌یف نامید و به‌شدت آن را محکوم کرد.

گفتنی است که هجدهمین اجلاس رهبران گروه ۲۰ با شعار «یک زمین، یک خانواده، یک آینده» در دهلی‌نو در حال برگزاری است.

شی جین پینگ، رهبر چین و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، از اشتراک در این نشست خودداری کردند و به‌جای آنها نخست‌وزیر چین و وزیر خارجه روسیه به نماینده‌گی از کشورهای‌شان حضور یافته‌اند.

آرجنتاین، استرالیا، برازیل، کانادا، چین،‌ فرانسه، آلمان، هند، اندونیزیا، ایتالیا، جاپان، کوریای جنوبی مکسیکو، روسیه، عربستان سعودی، افریقای جنوبی، ترکیه، بریتانیا و امریکا اعضای این گروه هستند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟