انتقادها از اظهارات ترامپ در مورد عدم حمایت امریکا از متحدانش در سازمان ناتو

  • انتشار: ۲۳ دلو ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 171926

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اظهارات دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین امریکا و نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور در مورد عدم حمایت کافی امریکا از کشورهای عضو ناتو در برابر تهاجم احتمالی روسیه را مورد انتقاد قرار داده است.

او روز یک‌شنبه، ۱۱ فبروری در بیانیه‌ای گفت که این اظهارات ترامپ سربازان امریکایی و اروپایی را در معرض خطر بیشتر قرار می‌دهد.

وی افزود: «هر گونه پیشنهادی مبنی بر این‌که اعضای ناتو از یک‌دیگر دفاع نکنند، تمام امنیت ما، از جمله امنیت امریکا را تضعیف می‌کند و سربازان امریکایی و اروپایی را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد.»

دبیرکل ناتو هشدار داد که هر گونه حمله به این پیمان نظامی با پاسخ نیرومند روبه‌رو خواهد شد.

همچنان ولادیسلاو کوسینیاک کامیش، وزیر دفاع پولند به اظهارات ترامپ واکنش نشان داده و در شبکه اجتماعی ایکس نگاشته که شعار ناتو «یکی برای همه، همه برای یکی» است.

کوسینیاک کامیش تاکید کرده که تضعیف اعتبار کشورهای متحد ناتو به معنای تضعیف کل پیمان است.

براساس گزارش رویترز، وزارت امور خارجه آلمان نیز به این اظهارات نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری امریکا واکنش نشان داده است.

چارلز میشل، رییس شورای اتحادیه اروپا به نوبه خود این اظهارات را «غیرمسوولانه» عنوان کرده و آن را به نفع ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه خوانده است.

ترامپ که در جریان یک گردهمایی سیاسی در کارولینای جنوبی امریکا صحبت می‌کرد، بدون نام بردن و به نقل از رییس‌ جمهور یک کشور گفت: «خوب آقا، اگر پول ندهیم و ما توسط روسیه مورد حمله قرار گرفتیم، آیا از ما محافظت خواهید کرد؟»

این در حالی است که وی پیش از این نیز با حمایت امریکا از کی‌یف در جنگ با روسیه مخالفت کرده و گفته بود که در صورت پیروزی در انتخابات پیش‌رو، طی چند روز جنگ اوکراین را متوقف خواهد کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟