انتظار هزاران پناهجوی افغانستانی در البانیا برای دریافت ویزه امریکا

  • انتشار: ۳۱ جوزا ۱۴۰۲
  • سرویس: اخبار مهاجرین
  • شناسه مطلب: 143358

فیروز مشعوف، خبرنگار ۳۵ ساله و کارمند پیشین فدراسیون فوتبال افغانستان که در پی تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان از کشور متواری شده، حالا در البانیا به سر می‌برد و منتظر اسکان مجدد در امریکا است.

به نقل از اسوشیتدپرس، مانند او حدود ۳۰۰۰ افغانستانی دیگر نیز در شهرک شنگجین، در ساحل بحیره آدریاتیک نزدیک شهر تیرانا، پایتخت البانیا، در یک سرپناه موقتی در انتظار ویزه امریکا به سر می‌برند.

با گذشت هر روز نگرانی مشعوف به خاطر دریافت ویزه ایالات متحده امریکا سایه بر آرزوهای آغاز زندگی تازه او در امریکا می‌اندازد.

او به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت: نسبت به یک و نیم سال قبل که افغانستان را ترک کردم، احساس نسبتاً خوبی دارم به خاطریکه از یک سرنوشت نامعلوم نجات یافتم و به زودی زندگی جدید خود را در امریکا آغاز خواهم کرد. در طول یک سال با فشار روانی زندگی کردم. اگر برایم گفته شود که خوش استی. جواب منفی است. کسی که وطن خودرا از دست داده باشد هیچ وقت خوش نیست.

قاسم تابان، بازیگر معروف برنامه طنز و مجری پیشین برنامهٔ تلویزیونی شبکهٔ خنده در تلویزیون طلوع، پس از ترک وطن اش در حالیکه منتظر دریافت ویزه امریکا است، ویدیوهای خنده دار را در یوتیوب نشر می‌کند.

تابان می‌گوید که در برنامهٔ طنزی حس قوت می‌کند و امیدوار است که دوستان و طرفدارانش دوباره بینندهٔ ویدیوهای او باشند.

فرشته استوار، گزارشگر خبری تلویزیون و عضو تیم ملی والیبال افغانستان است که از ماه سپتمبر ۲۰۲۱ در البانیا به سر م‌ برد.

فرشته ۲۳ ساله دو ماه پس از رسیدن به البانیا کار پیدا کرد – نخست در یک هوتل، سپس در یک کفش سازی و در نهایت در یک مرکز مراقبت کودکان. او منتظر دریافت ویزه امریکا است اما نگران خانواده و دوستانش در هرات است.

واشنگتن در جریان روند پر هرج و مرج خروج از افغانستان تصمیم گرفت تمامی کسانی را که برای حکومت و سربازان آن کشور یا برای سازمان های رسانه‌ای مستقر در امریکا و سازمان های غیرحکومتی در افغانستان کار کرده بودند، از افغانستان خارج کند.

اما به مرور زمان، روند اعطای ویزهٔ امریکا برای افغانستانی هایی که مدعی اند در معرض خطر و پیگرد طالبان قرار دارند، پیچیده تر و طولانی شد.

دو سناتور امریکایی، کریس مورفی و گری پترز، به طولانی شدن روند صدور ویزه اذعان کردند، اما اطمینان دادند که این انتظار به سر می‌رسد.

به نقل از صدای امریکا، کریس مورفی، سناتور دموکرات گفت: تصمیم البانیا برای کمک به ایالات متحده در قسمت خروج از افغانستان یک نمونه از شراکت فوق العاده قوی و روشن است. بدون همکاری البانیا هیچ راهی برای مدیریت خروج مان از افغانستان و مساعی نجات کسانی که به ما کمک کرده اند، وجود ندارد. این درست است که روند رسیدگی به درخواست‌های ویزهٔ امریکا چندین ماه یا بیشتر از یک سال طول می‌کشد.

به گفته منبع، از زمان آغاز روند تخلیهٔ نظامیان امریکایی از افغانستان، حدود ۷۶ هزار افغانستانی تا به حال ویزه ایالات متحده را دریافت کرده اند، اما هزاران نفر دیگر به شمول همکاران پیشین قوای امریکایی در افغانستان در انتظار دریافت ویزه بوده و برخی آنان هنوز هم در داخل افغانستان به سر برده و با تهدید طالبان مواجه اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟