انتخابات تایوان؛ پیشتازی نامزد حزب مخالف چین

  • انتشار: ۲۳ جدی ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 168320

نخستین نتایج رای‌گیری در تایوان نشان می‌دهند ویلیام لای، نامزد حزب دموکراتیک مترقی با کسب بیش از ۴۲ درصد آرا فعلا پیشتاز انتخابات است. حزب او مخالف اصلی حاکمیت چین بر تایوان است.

بر اساس گزارش ها انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی در تایوان از صبح امروز ۲۳ جدی آغاز شد.

پس ازویلیام لای، رقیب اصلی‌اش هو یویی از حزب ملی‌گرایان با ۳۳/۲ در جایگاه دوم است. کو ون جه از حزب مردم با ۲۴/۱ درصد آرا در رتبه سوم قرار دارد.

رای‌دهندگان تایوانی باید میان حزب حاکم دموکراتیک مترقی و حزب مخالف ملی‌گرایش به نام «کومینتانگ» دست به انتخاب بزنند.

گزارش‌ها از تایوان حاکی از آن است که کاندیداهای حزب مردم و کومینتانگ شکست در انتخابات ریاست جمهوری را پذیرفته و به ویلیام لای تبریک گفته‌اند.

هو یو‌یی از حزب کومینتانگ در سخنانی در میان هوادارانش با قبول شکست گفت: «امیدوارم همه طرف‌ها بتوانند با چالش‌های تایوان مقابله کنند. ما به یک تایوان متحد نیاز داریم».

وی گفت: «ما مسائل و مشکلات زیادی داریم و به دولتی نیاز داریم که آنها را حل کند، به دولتی نیاز داریم که به جوانان خود نیز خدمت کند».

نتایج اولیه انتخابات نشان می‌دهد که فشار چین برای رای نیاوردن ویلیام لای بی‌اثر بوده است و بسیاری از مردم تحت تأثیر سخنان مقامات چین قرار نگرفته‌اند.

گفتنی است که این جزیره نقطه عطف کلیدی در کشمکش‌های بین چین و امریکا برای قدرت در این منطقه است.

بیجینگ مدعی است که این جزیره جزئی از خاکش بوده، اما روابطش با آن به ویژه در سال‌های اخیر و در دوران ریاست‌جمهوری تسای اینگ ون و حزب دموکراتیک مترقی تیره‌تر شده است.

چین طی سال گذشته فشارهای نظامی بر این جزیره را با تعداد بی سابقه عملیات‌های نظامی افزایش داده است.

نزدیک به نیمی از کشتی‌های کانتینری جهان هر ساله از تنگه تایوان عبور می‌کنند و این تنگه را به قطبی حیاتی برای تجارت بین‌المللی تبدیل کرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟