اردوغان: شورای امنیت بزرگ‌ترین ضرر را به اعتبار سازمان ملل متحد وارد کرده است

  • انتشار: ۲ عقرب ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 157866

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه در پیامی به مناسب سالگرد تاسیس سازمان ملل متحد گفته که شورای امنیت باعث اصلی بی‌اعتبار شدن این سازمان شده است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، اردوغان روز سه‌شنبه، ۲۴ اکتوبر، در پیامی به مناسبت هفتادوهشتمین سالروز تاسیس سازمان ملل متحد و تبریک روز جهانی سازمان ملل این سخنان را بیان کرده است.

به گفته او، شورای امنیت نه‌تنها اعتبار سازمان ملل را زیر سوال برده؛ بلکه دیگر نهادهای این سازمان را نیز غیرکاربردی کرده است.

او افزوده است: «نهادهای وابسته به سازمان ملل، به‌ویژه آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آواره‌گان فلسطینی در خاور نزدیک، توسط شورای امنیت غیر کاربردی شده‌اند. یکی از نهادهای سازمان ملل (شورای امنیت) بزرگ‌ترین ضرر را به اعتبار این سازمان وارد می‌کند.»

اردوغان از عدم واکنش مناسب از سوی جامعه جهانی و سازمان ملل نسبت به حمله‌ها و بمباران گسترده نوار غزه توسط اسراییل نیز انتقاد کرده است.

رییس‌جمهور ترکیه در بخش دیگری از پیام خود با اشاره به این که ترکیه در میان ۲۰ کشور اول جهان از لحاظ کمک به بودجه سازمان ملل متحد است، اضافه کرده است: «نجات شورای امنیت سازمان ملل از تسلط چند کشور محدود و تبدیل آن به نهادی دموکراتیک‌تر و موثرتر خواسته مشترک و به حق جامعه جهانی است.»

گفتنی است که سازمان ملل پس از پایان جنگ جهانی دوم به هدف جلوگیری از جنگ در آینده جایگزین جامعه ملل شد.

ملل متحد یک سازمان بین‌دولتی برای حفظ امنیت و صلح جهانی، گسترش روابط دوستانه میان کشورها و رسیدن به همکاری و هماهنگی در عملکرد ملت‌ها است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟