اتحاد فعالان حقوق بشر: طالبان مردم را غنایم جنگی می‌دانند

  • انتشار: ۴ دلو ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 169890

اتحاد فعالان حقوق بشر می‌گوید که گزارش‌های متعددی از ناپدید شدن دختران توسط طالبان وجود دارد و این گروه به مردم با نگاه «غنایم جنگی» می‌بیند.

اتحاد فعالان حقوق بشر روز سه‌شنبه، ۳ دلو با نشر اعلامیه‌ای در مورد بازداشت دختران و زنان توسط طالبان نوشته که عمل‌کرد دونیم ساله این گروه میان مردم «به‌شدت تفرقه‌افگنانه» است.

به گفته این نهاد، فاجعه عمیق‌تر از آن است که طالبان در صدد حذف زنان از جامعه باشند.

در اعلامیه آمده است: «طالبان یک گروه تروریستی افراط‌گرا می‌باشد که به مردم با نگاه غنایم جنگی می‌بیند. بناً هیچ نوع قاعده اخلاقی و حقوقی که بدان پابند هستند، مانع اعمال آن‌ها نمی‌شود.»

اتحاد فعالان حقوق بشر از دادگاه اروپایی حقوق بشر (ECHR) خواسته است تا عمل‌کردهای طالبان را در اولویت دستور کارشان قرار دهند.

پیش از این نیز بازداشت زنان و دختران به اتهام عدم رعایت حجاب مورد نظر طالبان در کابل و سایر ولایت‌ها، با واکنشی‌های گسترده‌ای داخلی و جهانی روبه‌رو شده است.

روز گذشته، دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) با نشر گزارشی از وضع محدودیت‌های طالبان بر زنان افغان از اکتوبر تا دسامبر ۲۰۲۳ گفت که طالبان دسترسی زنان افغان را به کار، گشت‌وگذار و مراقبت‌های صحی در صورت مجرد بودن یا نداشتن سرپرست مرد محدود کرده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟