آغاز فعالیت مجدد «رادیو‌ نسیم»؛ مرکز خبرنگاران خواستار آزادی مدیرمسئول‌ پیشین این رسانه شد

  • انتشار: ۱۲ حوت ۱۴۰۲
  • سرویس: امنیت و حوادث
  • شناسه مطلب: 174008

مرکز خبرنگاران افغانستان ضمن استقبال از آغاز فعالیت مجدد «رادیو نسیم» در ولایت دایکندی، خواستار آزادی فوری و بدون قیدوشرط سلطان‌علی جوادی، مدیرمسئول پیشین این رسانه از زندان طالبان شده است‌.

این مرکز عصر امروز (شنبه، ۱۲ حوت) با نشر اعلامیه‌ای نوشته است که فعالیت مجدد «رادیو نسیم» با مدیرمسئول جدید آغاز شده است.

استخبارات طالبان سلطان‌علی جوادی، مدیرمسئول پیشین «رادیو‌ نسیم» را در ۱۵ ماه میزان با مجتبی قاسمی و سیف‌الله رضایی، دو گزارشگر این رسانه بازداشت کرده بودند.

مجتبی قاسمی و سیف‌الله رضایی پس از ده روز به قید ضمانت از بند طالبان آزاد شدند، اما این گروه سلطان‌علی جوادی را همچنان در بند نگه داشت و سرانجام در ۲۰ ماه قوس او را به یک سال زندان محکوم کرد.

مرکز خبرنگاران افغانستان در اعلامیه‌‌ای که امروز منتشر کرده، به نقل از نجیبه واحدی، وکیل صاحب‌امتیاز «رادیو نسیم» نوشته است: «از ما خواسته شد تا یک مدیرمسئول جدید تعیین کنیم و بعد از این‌که مدیرمسئول را به‌طور رسمی معرفی کردیم و با سپردن تعهد مبنی بر رعایت پالیسی رسانه‌ای امارت اسلامی (طالبان) به رادیو اجازه‌ی فعالیت دوباره داده شد.»

مصطفی صالح، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در دایکندی به مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که مهرولاک دفتر «رادیو نسیم» بر اساس نامه‌ی وزارت اطلاعات فرهنگ این گروه برداشته شده است‌.

او افزوده است: «مدیرمسئول جدید رادیو به‌طور شفاهی متعهد شد که از اصول شرعی و پالیسی رسانه‌ای امارت اسلامی (طالبان) تخطی نکند و قرار است برگه‌ی تعهد را نیز امضا کند.»

رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در دایکندی به مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که سلطان‌علی جوادی از سوی محکمه‌ی این گروه به زندان محکوم شده و ریاست اطلاعات و فرهنگ در زمینه‌ی آزادی او کاری انجام داده نمی‌تواند.

مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است: «با استقبال از بازگشایی رادیو نسیم، از مسئولان‌ محلی [طالبان] می‌خواهیم به آزادی فعالیت رسانه‌ها مطابق با قانون رسانه‌های همگانی که از سوی طالبان تأیید شده است، احترام بگذارند و زمینه‌ی آزادی هرچه زودتر و بدون قیدوشرط سلطان‌علی جوادی، مدیرمسئول سابق رادیو نسیم را فراهم کند.»

طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان، محدودیت‌های گسترده بر فعالیت رسانه‌ها و خبرنگاران وضع کرده‌اند.

علاوه بر این، این گروه بارها خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها را بازداشت و فعالیت شماری از رسانه‌ها را متوقف کرده‌ است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟