سازمان ملل: در نیمه اول سال جاری میلادی بیش از ۵۷۴ هزار پناه‌جوی افغانستانی از ایران و پاکستان به کشور برگشته‌اند

  • انتشار: ۲۶ میزان ۱۴۰۳
  • سرویس: اخبار مهاجرینتیتر 2
  • شناسه مطلب: 198659

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان (UNHCR) با نشر گزارش تازه‌اش اعلام کرده است که طی نیمه اول سال جاری میلادی، بیش از ۵۷۴ هزار پناه‌جو افغانستانی از ایران و پاکستان به کشور برگشته‌اند.

این نهاد روز پنج‌شنبه، ۲۶ میزان، نگاشته است که در این مدت، ۱۵۶ هزار پناه‌جو از پاکستان و ۴۱۸ هزار تن دیگر از ایران وارد کشور شده‌اند.

براساس این گزارش، وضعیت بشردوستانه و حقوق بشر در افغانستان زیر سلطه طالبان همچنان وخیم است.

سرپناه، دسترسی به منابع مالی، کمک‌های غذایی و خدمات فوری برای کودکان، زنان و دختران نیازهای اصلی بازگشت کننده‌گان پس از رسیدن به مقصد نهایی در کشور است.

طبق اطلاعات کمیساریای عالی سازمان ملل، پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، بیش از ۱.۶ میلیون شهروند کشور به دلیل چالش‌های اقتصادی و امنیتی در ایران و پاکستان پناهنده شده‌اند.

در گزارش تصریح شده است که این دو کشور در حال حاضر میزبان بیش از هشت میلیون پناه‌جوی افغانستانی هستند.

این نهاد بین‌المللی خاطرنشان کرده است که افغانستانی ها در سال جاری به بزرگ‌ترین جمعیت پناهنده در سراسر جهان تبدیل شده‌اند و از شهروندان سوری پیشی گرفته‌اند.

ایران هم‌اکنون  میزبان ۴.۵ میلیون پناه‌جوی افغانستانی است که از این میان بیش از یک میلیون تن آنان پس از تسلط دوباره طالبان وارد این کشور شده‌اند.

همچنان حدود ۲.۸ میلیون پناه‌جوی افغانستانی در پاکستان زنده‌گی می‌کنند.

بربنیاد گزارش کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهنده‌گان، پاکستان پس از طرح اخراج پناه‌جویان بدون مدرک، ۶۴۷ هزار پناه‌جوی افغانستانی را از این کشور اخراج کرده است.

در این گزارش تأکید شده است که طی سال جاری در مجموع ۵۰ نهاد (۱۳ نهاد مربوط به سازمان ملل، ۱۹ سازمان غیردولتی و ۱۹ نهاد جامعه مدنی محلی) با بودجه مورد نیاز ۶۲۰.۴ میلیون دالر به هدف رسیده‌گی به ۷.۳ میلیون پناه‌جو و کشورهای میزبان مصروف فعالیت هستند.

در اواسط سال جاری تنها ۲۵ درصد این بودجه تأمین شده است.

گفتنی است که ایران و پاکستان از سال گذشته میلادی به این‌سو اخراج اجباری پناه‌جویان افغانستانی را شدت بخشیده‌اند.

بازگشت پناه‌جویان به افغانستان زیر سلطه طالبان سبب افزایش بحران بشری شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟