اتهام برخورد گزینشی امریکا با پناهجویان افغانستان
- انتشار: ۴ سرطان ۱۴۰۵
- سرویس: بین المللتیتر 2
- شناسه مطلب: 267165
رییس نهاد «افغانایواک» دولت ایالات متحده را به برخورد دوگانه با پناهجویان افغانستان متهم کرده و میگوید در حالی که برای برخی مهاجران «بستههای خوشآمدگویی» فراهم میشود، هزاران متحد افغانستانی امریکا با تأخیرهای طولانی و روندهای پیچیده اداری روبهرو اند.
شان وندایور، رییس این نهاد حامی انتقال پناهجویان افغانستان به امریکا، روز پنجشنبه ۴ سرطان با نشر بیانیهای گفت آنچه بر متحدان پیشین امریکا در افغانستان میگذرد، نمونهای از «برخورد گزینشی» در سیاست مهاجرتی است. به گفته او، در حالی که نهادهای امریکایی سالها برای تازهواردان غذا، پوشاک و لوازم اولیه فراهم کردهاند، همکاران پیشین ارتش و نهادهای امریکایی با «سالها بررسی صلاحیت، غربالگریهای امنیتی مکرر و کاغذبازیهای بیپایان» مواجه شدهاند.
وندایور تأکید کرده است که هزاران متحد افغانستانی تنها وعده دریافت کردهاند که امریکا در کنارشان خواهد ایستاد. او گفت مشکل در دریافت کمک توسط سایر پناهندگان نیست، بلکه در این است که به باور او، دولت دونالد ترامپ یک بسته خوشآمدگویی «گزینششده» ارائه میکند که بر مبنای «نژاد و پیشینه» طراحی شده است.
براساس آمار ارائهشده از سوی افغانایواک، پس از سقوط نظام جمهوری و تسلط دوباره اداره طالبان بر افغانستان، حدود ۲۰۰ هزار نفر از طریق روند تخلیه به امریکا منتقل شدهاند. با این حال، حدود یکهزار و ۱۰۰ نفر که مراحل پذیرش را تکمیل کردهاند، هنوز در اردوگاه السیلیه در قطر در انتظار انتقال به ایالات متحده بهسر میبرند.
به گفته رییس این نهاد، افزون بر این، نزدیک به ۲۵۰ هزار نفر از متحدان پیشین امریکا و اعضای خانوادههایشان به دلیل کندی و محدودیتهای سیستم مهاجرتی، همچنان در بلاتکلیفی قرار دارند. او این افراد را شامل مترجمان، سربازان، کارمندان دولتی، خبرنگاران و امدادگرانی دانست که به گفته او با پذیرش خطرات جدی، در کنار نیروهای امریکایی کار کردهاند.
وندایور تصریح کرده است که متحدان افغانستانی «درخواست کیسههای هدیه نکردهاند»، بلکه از امریکا میخواهند به تعهداتش عمل کند. او هشدار داده که سیاستهای کنونی برای برخی پناهندگان فوریت قائل میشود، اما برای کسانی که در کنار امریکا خدمت کردهاند، چنین رویکردی دیده نمیشود.
این انتقادها در حالی مطرح میشود که دونالد ترامپ پس از بازگشت به کاخ سفید در اوایل سال ۲۰۲۵، برنامههای مهاجرتی را به تعلیق درآورد و در سال جاری میلادی ورود شهروندان افغانستان به ایالات متحده را بهگونه کامل ممنوع اعلام کرد. همچنان گزارش شده است که دولت امریکا در نظر دارد بیش از یکهزار نفر باقیمانده در اردوگاه السیلیه را به کنگو منتقل کند.
در واکنش، شماری از نمایندگان کانگرس امریکا طرحی را پیشنهاد کردهاند تا از بازگرداندن این افراد به افغانستان تحت اداره طالبان یا انتقال آنان به کشور سومی که از نگاه امنیتی نامطمئن باشد، جلوگیری شود. با این حال، بررسی این طرح تا پایان ماه دسامبر ادامه خواهد یافت، در حالی که قرار است اردوگاه السیلیه در ماه سپتامبر برچیده شود؛ موضوعی که نگرانیها درباره سرنوشت این پناهجویان را افزایش داده است.
نظرات(۰ دیدگاه)