افزایش مرگ مهاجران در بازداشتگاههای امریکا زیر ذرهبین سازمان ملل
- انتشار: ۶ سرطان ۱۴۰۵
- سرویس: بین المللتیتر 2
- شناسه مطلب: 267223
ولکر تورک، کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، با ابراز نگرانی از «افزایش چشمگیر» مرگ مهاجران در بازداشتگاههای اداره مهاجرت امریکا، خواهان انجام یک بررسی مستقل و شفاف در این زمینه شد. بر بنیاد آمار دولت امریکا، از آغاز سال جاری میلادی تاکنون دستکم ۱۹ مهاجر در این مراکز جان باختهاند.
تورک روز جمعه در بیانیهای رسمی تأکید کرد که نبود شفافیت درباره چگونگی این مرگومیرها نگرانکننده است. او گفت عاملان هرگونه نقض قانون باید پاسخگو باشند و خانوادههای قربانیان حق دارند از حقیقت آگاه شوند، به عدالت دسترسی داشته باشند، جبران خسارت دریافت کنند و از تضمین جلوگیری از تکرار چنین رویدادهایی برخوردار شوند.
بر اساس اعلام سازمان ملل، شمار مرگومیرها در بازداشتگاههای مهاجرتی در دوره دوم ریاستجمهوری دونالد ترمپ افزایش یافته است. گروههای مدافع حقوق بشر و وکلای امور مهاجرت، این وضعیت را نتیجه بیتوجهی نظاممند، شرایط غیرانسانی و بدرفتاری در این مراکز میدانند.
در همین حال، دولت ترمپ در چارچوب برنامه اخراج گسترده مهاجران، در پی گسترش سریع شبکه بازداشتگاههای مهاجرتی است؛ شماری از این مراکز توسط شرکتهای خصوصی اداره میشوند. دونالد ترمپ روز جمعه در شبکههای اجتماعی نوشت که دولت او بالاترین میانگین روزانه بازداشت توسط اداره مهاجرت و گمرک و اداره گمرک و حفاظت مرزی را در مقایسه با هر رئیسجمهور دیگر ثبت کرده است.
مرگ گزارششده ماموکا آرتمالادزه، شهروند گرجستان، در چهارم جون در یک بازداشتگاه در ایالت لوئیزیانا، شمار جانباختگان امسال را به ۱۹ تن رساند. این رقم در سال گذشته ۳۳ تن و در سال ۲۰۲۴ میلادی ۱۱ تن گزارش شده بود.
سازمان دیدهبان حقوق بشر نیز در گزارشی که اوایل ماه جاری نشر شد، اعلام کرد نرخ مرگومیر در بازداشتگاههای اداره مهاجرت امریکا به بلندترین سطح خود در بیش از یک دهه گذشته رسیده و از زمان آغاز دوره دوم ریاستجمهوری ترمپ بیش از دو برابر شده است.
به گفته این سازمان، ۵۲ تن که در دوره دوم ریاستجمهوری ترمپ در بازداشت جان باختهاند، بین ۱۹ تا ۷۵ سال سن داشته و از ۲۰ ملیت مختلف بودهاند.
کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل همچنین به گزارشهایی درباره «استفاده نگرانکننده از زور» در این بازداشتگاهها اشاره کرد و گفت پنج مورد از مرگهای ثبتشده در سال ۲۰۲۶ بهعنوان خودکشی ثبت شدهاند. او نسبت به کاربرد سلول انفرادی نیز هشدار داد و افزود نگهداری افراد در چنین شرایطی، بهویژه برای بیش از ۱۵ روز، میتواند از دید سازمان ملل مصداق شکنجه باشد و خطر خودکشی را افزایش دهد.
تورک در پایان تأکید کرد که مجموعه این عوامل آسیبپذیری بازداشتشدگان را بیشتر میسازد و این پرسش جدی را مطرح میکند که آیا میشد از برخی از این مرگها در بازداشتگاههای اداره مهاجرت امریکا جلوگیری کرد یا خیر.
نظرات(۰ دیدگاه)