شماری از فعالان زن و حقوق بشر با نشر اعلامیهای گفتهاند که حذف زنان، فعالان جامعهی مدنی و بحث حقوق بشر از دستور کار نشست سوم دوحه، موقعیت طالبان را تقویت کرده و این گروه را به ادامهی نقض سیستماتیک حقوق بشر و اعمال آپارتاید جنسیتی بدون پاسخگویی تشویق میکند.
بنیاد ملاله یوسفزی، فعال حقوق زن و از برندهگان جایزه نوبل میگوید که سازمان ملل بهرغم خواستهای نهادهای حقوق بشری مبنی بر دعوت زنان افغانستان در نشست سوم دوحه، اما این سازمان بدون حضور زنان افغانستانی یک نشست «غیرمشروع» را برگزار کرده است.
مدینه محبوبی، یک تن از زنانی که زیر نام فعال مدنی در نشست حاشیهای سازمان ملل متحد با زنان پس از شست سوم دوحه شرکت کرده، گفته است که از تعامل با طالبان استقبال میکند.
آصف درانی؛ نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان میگوید که روابط کابل و اسلامآباد چندان تیره نیست و پاکستان امیدوار است که به زودی گفتگوهای رسمی این کشور با طالبان آغاز شود.
نشست سران سازمان همکاری امنیتی و اقتصادی شانگهای تا ساعاتی دیگر با حضور رهبران چین، روسیه و دیگر کشورهای عضو و ناظر در آستانه، پایتخت قزاقستان برگزار میشود. افغانستان برای چهارمین سال متوالی در این نشست غایب است و هیچ نمایندهای از گروه طالبان هم در این نشست دعوت نشدهاست.
امامعلی رحمان؛ رییسجمهور تاجیکستان در یک نشست خبری مشترک با شهباز شریف؛ نخستوزیر پاکستان اعلام کرد که تنها راه ثبات کامل در افغانستان ایجاد یک دولت فراگیر در این کشور است.
افراسیاب ختک، رهبر حزب عوامی ملی پاکستان میگوید که تقویت آپارتاید جنسیتی و همکاری با آن در افغانستان همچنان یک صفحه تاریک در تاریخ سازمان ملل خواهد بود و طراحان نشست سوم دوحه نمیتوانند خود را از مسوولیت آن مبرا کنند.