سفر ملا یعقوب به بدخشان همزمان با تشدید تنش‌ها با جمعه‌خان فاتح

  • انتشار: ۴ سرطان ۱۴۰۵
  • سرویس: امنیت و حوادث
  • شناسه مطلب: 267145

منابع محلی در بدخشان می‌گویند که در ادامه تنش‌ها میان اداره طالبان و جمعه‌خان فاتح، یکی از فرماندهان ناراضی این گروه، ملا یعقوب مجاهد، وزیر دفاع اداره طالبان، صبح پنج‌شنبه، ۴ سرطان، به این ولایت سفر کرده است. به گفته منابع، او با بیش از ۴۰ عراده موتر نظامی به ولسوالی جرم رفته است.

این سفر در حالی انجام شده که تلاش‌های یک کمیسیون ویژه اداره طالبان برای قناعت دادن جمعه‌خان فاتح بی‌نتیجه مانده است. منابع می‌افزایند که پیش‌تر به این فرمانده ۱۵ روز مهلت داده شده بود تا تصمیم نهایی خود را اعلام کند.

هرچند مسئولان اداره طالبان هدف رسمی این سفر را بررسی وضعیت امنیتی در امتداد مرزهای واخان، اشکاشم و شغنان عنوان کرده‌اند، اما منابع محلی احتمال می‌دهند که هدف اصلی، ارزیابی ظرفیت‌ها و آمادگی‌های نظامی برای رویارویی احتمالی با جمعه‌خان فاتح باشد؛ موضوعی که نشان‌دهنده شکاف‌های درونی و چالش‌های امنیتی در ساختار این اداره است.

همزمان، شام روز گذشته قاری فصیح‌الدین فطرت، رییس ستاد ارتش اداره طالبان، با چرخ‌بال به ولسوالی نسی رفته و دو پیشنهاد «فرماندهی امنیه» یا «ریاست استخبارات» در بدخشان را به جمعه‌خان فاتح ارائه کرده است.

به گفته منابع، جمعه‌خان فاتح این پیشنهادها را رد کرده و هشدار داده است که در صورت هرگونه لشکرکشی برای حذف او، از خود دفاع خواهد کرد. افزایش تحرکات نظامی در بدخشان در حالی صورت می‌گیرد که باشنده‌گان محل از احتمال درگیری تازه و پیامدهای آن بر امنیت ساحات مرزی ابراز نگرانی می‌کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *