انتقاد ملاله یوسفزی از دعوت طالبان به بروکسل
- انتشار: ۲ سرطان ۱۴۰۵
- سرویس: بین الملل
- شناسه مطلب: 266975
ملاله یوسفزی، برنده جایزه صلح نوبل، از تصمیم اتحادیه اروپا برای دعوت هیأتی از اداره طالبان به بروکسل بهشدت انتقاد کرده و گفته است که اروپا نباید به گروهی که به گفته او مسئول یکی از جدیترین بحرانهای حقوق بشر در جهان است، مشروعیت بدهد. قرار است این هیأت امروز سهشنبه، ۲ سرطان، به دعوت کمیسیون اروپا به بروکسل سفر کند.
هدف اعلامشده از این سفر، گفتوگو درباره اخراج پناهجویان افغانستان عنوان شده است. با این حال، این دعوت واکنشهای منفی گستردهای را در میان فعالان حقوق بشر و نهادهای مدافع حقوق زنان برانگیخته است.
یوسفزی در پیامی گفته است که از این تصمیم «متأثر و عمیقاً آشفته» شده است. او تأکید کرده که اداره طالبان دختران را از آموزش در مکاتب متوسطه محروم کرده و آنان را با محدودیتهای شدید اجتماعی و حتی ازدواجهای اجباری روبهرو ساخته است.
او همچنان به بازداشت زنان و دختران به دلیل نوع پوشش در هرات اشاره کرده و افزوده است که زنانی که به گفته او جرأت اعتراض یا مخالفت داشته باشند، با بازداشت، لتوکوب و حتی مجازاتهای شدید مواجه میشوند. یوسفزی عملکرد اداره طالبان را نمونهای از «آپارتاید جنسیتی» دانسته و گفته است که زنان و دختران عملاً از زندگی عمومی حذف شدهاند.
این فعال حقوق بشر تأکید کرده است که هرگونه تعامل با اداره طالبان باید با محوریت حقوق زنان و دختران افغانستان صورت گیرد و بدون در نظر گرفتن این حقوق، مشروعیتبخشی به این گروه پیامدهای جدی خواهد داشت.
نظرات(۰ دیدگاه)