قزاقستان برای میانجیگری میان کابل و اسلامآباد اعلام آمادگی کرد
- انتشار: ۱ سرطان ۱۴۰۵
- سرویس: سیاست
- شناسه مطلب: 266839
سریک ژومانگارین، معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد قزاقستان، در سفرش به کابل از افغانستان و پاکستان خواست اختلافات خود را از مجاری دیپلوماتیک حل کنند و گفت کشورش آماده است در صورت درخواست رسمی، برای کاهش تنشها میان دو همسایه میانجیگری کند.
او تأکید کرد که افغانستان و پاکستان بهعنوان دو کشور مسلمان و همسایه، باید مسائل مورد مناقشه را پشت میز مذاکره حلوفصل نمایند. به گفته وی، رئیسجمهور قزاقستان نیز بر حل هرگونه درگیری از راه گفتوگو تأکید دارد و آستانه از هر دو طرف میخواهد از تشدید تنشها جلوگیری کنند.
ژومانگارین در ادامه به روابط دوجانبه کابل و آستانه اشاره کرد و گفت قزاقستان در سالهای دشوار نیز سفارت خود را در کابل فعال نگه داشته است. او افزود که کشورش از نخستین دولتهایی بوده که برای نمایندگی دیپلوماتیک خود در افغانستان جایگاه رسمی تعیین و سفیر مقیم معرفی کرده است.
این مقام قزاقستانی همچنان گفت که قزاقستان نام «امارت اسلامی» را از فهرست گروههای ممنوعه خود حذف کرده و سفارت افغانستان در آستانه و قنسولگری آن در شهر آلماتی به فعالیت ادامه میدهند.
وی ابراز امیدواری کرد که موضوع بهرسمیتشناسی اداره طالبان نیز در چارچوب روندهای سیاسی و دیپلوماتیک به پیش برود. این در حالی است که اداره طالبان تاکنون از سوی بسیاری از کشورها بهرسمیت شناخته نشده و جامعه جهانی، ایجاد ساختار فراگیر سیاسی و رعایت حقوق اساسی شهروندان، بهویژه زنان را از پیششرطهای اصلی تعامل رسمی عنوان کرده است.
هیأت عالیرتبه قزاقستان به ریاست ژومانگارین به تاریخ ۳۰ جوزا وارد کابل شد و با مقامهای اداره طالبان درباره گسترش همکاریهای اقتصادی، تجارتی و سیاسی گفتوگو کرد.
نظرات(۰ دیدگاه)