ایران حملات آمریکا را نقض تفاهم جنگ خواند
- انتشار: ۶ سرطان ۱۴۰۵
- سرویس: بین الملل
- شناسه مطلب: 267372
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با نشر بیانیهای اعلام کرد حملات هوایی ارتش ایالات متحده به چند نقطه در سواحل جنوبی این کشور، نقض آشکار یادداشت تفاهم خاتمه جنگ و اصول منشور سازمان ملل متحد به شمار میرود. در این بیانیه تأکید شده است که این حملات شامگاه جمعه ۶ تیر ۱۴۰۵ انجام شده و تأسیسات نظارت ساحلی ایران را هدف قرار داده است.
بر اساس متن بیانیه، این اقدام با بند چهارم ماده دوم منشور سازمان ملل متحد و نیز بند نخست یادداشت تفاهم خاتمه جنگ مورخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۵ در تضاد عنوان شده است. وزارت خارجه ایران همچنین از حمله همزمان اسرائیل به لبنان، که به گفته این وزارت با هماهنگی آمریکا صورت گرفته، به عنوان مورد دیگر نقض این تفاهم یاد کرده است.
در ادامه بیانیه با استناد به ماده ۵۱ منشور ملل متحد، بر «حق ذاتی دفاع از خود» تأکید شده و آمده است که ایران از حاکمیت و امنیت خود دفاع میکند. این وزارت اعلام کرده است که اقدامات دفاعی نیروهای مسلح ایران در همین چارچوب انجام شده و مسئولیت پیامدهای وضعیت جاری متوجه طرفهایی است که در این رویداد نقش داشتهاند.
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین از کشورهای واقع در کرانه جنوبی خلیج فارس خواسته است به اصل حسن همجواری پایبند باشند و اجازه استفاده از قلمرو یا امکانات خود برای اقدام علیه ایران را ندهند.
در بخش پایانی، از دبیرکل سازمان ملل متحد، شورای امنیت و سایر نهادهای مسئول بینالمللی درخواست شده است که نسبت به آنچه «نقض فاحش اصول منشور ملل متحد» خوانده شده، بیتفاوت نمانند و در چارچوب مسئولیتهای خود برای حفظ صلح و امنیت منطقهای و بینالمللی اقدام کنند.
نظرات(۰ دیدگاه)