پایان نشست بورگناشتوک؛ ضربالاجل ۶۰ روزه ایران و آمریکا برای توافق
- انتشار: ۱ سرطان ۱۴۰۵
- سرویس: بین الملل
- شناسه مطلب: 266875
نخستوزیر پاکستان اعلام کرده است که نخستین نشست کمیته عالیرتبه میان ایران و آمریکا در چارچوب تفاهمنامه اسلامآباد در سوئیس پایان یافته و دو طرف بر سر یک نقشهراه ۶۰روزه برای رسیدن به توافق نهایی به تفاهم رسیدهاند.
شهباز شریف روز دوشنبه در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت این نشست در منطقه بورگناشتوک سوئیس برگزار شد و گفتوگوها در فضایی «مثبت و سازنده» پیش رفت. به گفته او، در این دور از رایزنیها افزون بر توافق بر سر جدول زمانی ۶۰روزه، یک کمیته عالیرتبه برای نظارت سیاسی تشکیل و تصمیم گرفته شد مذاکرات فنی نیز ادامه یابد.
نخستوزیر پاکستان از مقامهای ایران و آمریکا و نیز کشورهای حامی این روند، بهویژه قطر که در کنار پاکستان نقش میانجی را بر عهده داشت، قدردانی کرد. او همچنان از سوئیس بهعنوان میزبان این مذاکرات سپاسگزاری کرده و تأکید نمود که اسلامآباد به تلاشهای دیپلماتیک خود برای رسیدن به راهحل صلحآمیز و پایدار ادامه میدهد.
براساس گزارشها، هیأت مذاکرهکننده جمهوری اسلامی ایران با عنوان «میناب ۱۶۸» که شام شنبه به سوئیس سفر کرده بود، پس از پایان نشستها میدان هوایی زوریخ را ترک کرد. این هیأت در گفتوگوهایی فشرده که حدود ۱۸ ساعت به درازا کشید، در نشستهای دوجانبه و چندجانبه با میانجیهای قطری و پاکستانی و نیز در یک نشست چهارجانبه ۸۰ دقیقهای با طرف آمریکایی شرکت داشت.
گفته شده است که در جریان این مذاکرات، هیأت ایرانی بر اجرای تعهدات واشنگتن در چارچوب تفاهمنامه اسلامآباد تأکید کرده است. در پایان نشست، میانجیهای پاکستانی و قطری بیانیهای مشترک منتشر کردند.
نظرات(۰ دیدگاه)