شکایت سه قاضی دادگاه لاهه از ترامپ

  • انتشار: ۶ سرطان ۱۴۰۵
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 267267

سه قاضی دیوان کیفری بین‌المللی با ثبت دادخواستی در دادگاه فدرال ناحیه جنوبی نیویورک، از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، به دلیل صدور فرمان اجرایی برای تحریم مقام‌های این دادگاه در پیوند به پرونده‌های افغانستان و فلسطین شکایت کرده‌اند.

بر بنیاد متن دادخواست، «کیمبرلی پروست»، «سولومی بوسا» و «رین آلاپینی-گانسو» استدلال کرده‌اند که فرمان اجرایی صادرشده در فوریه ۲۰۲۵ از حدود صلاحیت‌های قانونی رئیس‌جمهور آمریکا فراتر رفته و با قوانین داخلی این کشور و تعهدات بین‌المللی آن در تضاد قرار دارد.

این فرمان پس از آن صادر شد که دیوان کیفری بین‌المللی حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، را صادر کرد و هم‌زمان تحقیقات خود درباره اتهام‌های مربوط به جنایات جنگی نیروهای آمریکایی در افغانستان را ادامه داد. در پی آن، دولت ترامپ با اعلام وضعیت اضطراری ملی، مقام‌های دخیل در این پرونده‌ها را شامل تحریم‌هایی چون ممنوعیت سفر و انسداد دارایی‌ها ساخت.

شاکیان گفته‌اند این تحریم‌ها پیامدهای عملی گسترده‌ای برای آنان داشته است؛ از مسدود شدن حساب‌های بانکی و محدودیت در دسترسی به خدمات فناوری گرفته تا ممنوعیت سفر. آنان تأکید کرده‌اند که چنین اقداماتی استقلال یک نهاد قضایی بین‌المللی را هدف قرار می‌دهد.

در متن دادخواست آمده است که فرمان یادشده با قانون اختیارات اقتصادی اضطراری بین‌المللی، قانون وضعیت‌های اضطراری ملی، متمم پنجم قانون اساسی آمریکا و قانون آیین دادرسی اداری مغایرت دارد و رئیس‌جمهور اختیار تحریم قضات و دادستان‌های یک مرجع قضایی بین‌المللی را ندارد.

ترامپ هنگام صدور این فرمان گفته بود که آمریکا و رژیم صهیونیستی عضو اساسنامه رم نیستند و بنابراین تحت صلاحیت دیوان کیفری بین‌المللی قرار نمی‌گیرند. او همچنین اقدامات این دادگاه را تهدیدی علیه حاکمیت و امنیت ملی آمریکا توصیف کرده بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *