روبیو: یادداشت تفاهم با ایران توافق نهایی نیست

  • انتشار: ۴ سرطان ۱۴۰۵
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 267149

مارکو روبیو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، اعلام کرد که کشورش دریافت هرگونه عوارض از کشتی‌ها در تنگه هرمز را تحت هیچ عنوانی نمی‌پذیرد. او گفت این موضوع در نشست اخیر با کشورهای حوزه خلیج فارس مطرح شده و به گفته وی، این کشورها نیز با وضع تعرفه یا عوارض بر عبور و مرور کشتی‌ها موافق نیستند.

روبیو افزود که جریان رفت‌وآمد کشتی‌ها در تنگه هرمز از سوی آمریکا زیر نظر گرفته می‌شود و به گفته او، رفت‌وآمد دریایی در این مسیر راهبردی باید به وضعیت پیش از جنگ بازگردد. وی همچنان گفت عمان نیز مخالفت خود را با دریافت چنین عوارضی اعلام کرده است.

وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ایران ادعا کرد که تهران از حزب‌الله در لبنان و حوثی‌ها در یمن حمایت می‌کند و این اقدام را نوعی مداخله در امور داخلی این کشورها دانست.

او همچنان تصریح کرد که تا کنون هیچ پولی به ایران منتقل نشده و واشنگتن با چنین اقدامی موافقت نکرده است. به گفته روبیو، در نشست با کشورهای خلیج فارس درباره ایجاد صندوق بازسازی ایران نیز گفت‌وگویی صورت نگرفته است.

روبیو همچنین تأکید کرد که یادداشت تفاهم با ایران به معنای توافق نهایی نیست، بلکه چارچوب کلی مذاکرات را مشخص می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه درباره عراق گفت که نخست‌وزیر جدید این کشور به‌زودی به واشنگتن سفر خواهد کرد تا با رئیس‌جمهور آمریکا دیدار و گفت‌وگو کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *