نامه بیش از ۲۰ نهاد به وزیر خارجه آلمان درباره قطع هرگونه تعامل با طالبان
- انتشار: ۷ سرطان ۱۴۰۵
- سرویس: بین المللتیتر 2
- شناسه مطلب: 267491
بیش از ۲۰ سازمان جامعه مدنی با ارسال نامهای سرگشاده به یوهان وادهفول، وزیر خارجه آلمان، خواستار قطع هرگونه تعامل برلین با اداره طالبان و اجرای کامل تعهدات این کشور در قبال پذیرش شهروندان افغانستان شدند. این نامه همزمان با سفر وزیر خارجه آلمان به شهر کیل، به او سپرده شده است.
به گفته برگزارکنندگان، این نامه روز شنبه، ششم سرطان، از سوی هلن راک و لینی هینتسه از نهاد «افغانستان را فراموش نکنید» همراه با فرنگیس سوگند و لاوا محمدی از نهاد «مشارکت افغانستانیها در ایالت شلسویگ-هولشتاین» به نمایندهگی از سازمانهای امضاکننده تحویل داده شد.
فرنگیس سوگند، شاعر و فعال حقوق زنان، گفته است که آوردن نمایندهگان اداره طالبان به آلمان، به این گروه مشروعیت سیاسی میبخشد؛ در حالیکه به باور او، سیاستها و عملکرد طالبان بهویژه در قبال زنان، ناقض گسترده حقوق اساسی شهروندان است. او تأکید کرده که سکوت در برابر این وضعیت ممکن نیست و به همین دلیل، پایان فوری هرگونه همکاری با طالبان در این نامه مطالبه شده است.
امضاکنندگان همچنین خواهان عدم بهرسمیتشناسی اداره طالبان، خودداری از پذیرش نمایندهگان این گروه به عنوان دیپلمات در آلمان، و بهرسمیتشناختن رفتار طالبان با زنان بهعنوان «آپارتاید جنسیتی» شدهاند. آنان تأکید کردهاند که حقوق بشر باید اصل غیرقابل مذاکره در سیاست آلمان در قبال افغانستان باشد.
در بخش دیگر این نامه، از دولت آلمان خواسته شده است که برنامههای حمایتی و پذیرش برای افغانستانیهای در معرض خطر، بهویژه زنان، افراد کوییر و نیروهای نظامی پیشین را گسترش داده و تسریع کند و از هرگونه توافق در زمینه اخراج پناهجویان افغانستانی خودداری ورزد. این درخواستها در حالی مطرح میشود که آینده روابط کشورهای اروپایی با اداره طالبان همچنان با انتقادهای گسترده نهادهای حقوق بشری روبهرو است.
نظرات(۰ دیدگاه)