معترضان در شیکاگو: دادخواهی برای بهرسمیتشناسی «آپارتاید جنسیتی» در افغانستان
- انتشار: ۲ سرطان ۱۴۰۵
- سرویس: بین المللتیتر 2
- شناسه مطلب: 266981
شماری از شهروندان افغانستان در شهر شیکاگوی ایالات متحده امریکا با برگزاری یک تجمع اعتراضی، خواستار بهرسمیتشناسی آپارتاید جنسیتی در افغانستان و اقدام فوری جامعه جهانی برای توقف آن شدند. آنان با صدور قطعنامهای تأکید کردند که سرکوب نظاممند زنان و دختران توسط اداره طالبان به مرحلهای رسیده که نیازمند واکنش سیاسی، حقوقی و دیپلماتیک فوری است.
در این قطعنامه آمده است که محدودیتهای گسترده بر آموزش، کار و حضور اجتماعی زنان، بخشی از یک سیاست هدفمند برای حذف زنان از ساحات عمومی است. به باور معترضان، این رویکرد مصداق روشن آپارتاید جنسیتی و نقض صریح منشور سازمان ملل متحد، اعلامیه جهانی حقوقبشر و سایر اسناد معتبر بینالمللی است.
اشتراککنندگان این تجمع، سکوت و بیعملی در برابر وضعیت کنونی را غیرقابل قبول دانسته و از شورای امنیت و شورای حقوقبشر سازمان ملل متحد، دادگاه کیفری بینالمللی و دیگر نهادهای ذیربط خواستند سازوکار مستقل بینالمللی برای مستندسازی و بررسی موارد نقض حقوقبشر علیه زنان افغانستان ایجاد شود. آنان همچنین بر تحقیق، پیگرد و پاسخگو ساختن عاملان و آمران این نقضها تأکید کردند.
در بخشی دیگر از این قطعنامه از دولتها و سازمانهای بینالمللی خواسته شده است از هرگونه اقدام یا سیاستی که به عادیسازی یا مشروعیتبخشی به سیاستهای تبعیضآمیز اداره طالبان منجر میشود، خودداری کنند. معترضان هشدار دادند که فراهم شدن مصونیت یا پذیرش بینالمللی برای ناقضان حقوقبشر، به تداوم سرکوب زنان خواهد انجامید.
آنان همچنین بر تضمین دسترسی زنان و دختران به آموزش، کار و مشارکت اجتماعی تأکید کرده و خواستار حمایت عملی از زنان، فعالان مدنی و مدافعان حقوقبشر شدند.
این تجمع در حالی برگزار شد که پس از بازداشت دهها زن به اتهام عدم رعایت حجاب از سوی اداره طالبان و سرکوب معترضان در هرات، موجی از اعتراضات در میان شهروندان افغانستان در کشورهای مختلف به راه افتاده است. اشتراککنندگان این راهپیماییها تأکید دارند که بدون فشار هماهنگ و جدی جهانی، روند حذف سیستماتیک زنان از جامعه افغانستان ادامه خواهد یافت.
نظرات(۰ دیدگاه)