فایق: طالبان حقوق میلیون‌ها افغانستانی را نقض می‌کند

  • انتشار: ۶ سرطان ۱۴۰۵
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 267234

نصیراحمد فایق، سرپرست نماینده‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد، اعلام کرده است که میلیون‌ها شهروند افغانستان زیر اداره طالبان از حقوقی محروم‌اند که منشور ملل متحد برای پاسداری از آن‌ها تدوین شده است. او تأکید کرده که این محرومیت‌ها به‌گونه سیستماتیک ادامه دارد و مردم کشور همچنان از ابتدایی‌ترین حقوق انسانی خود بی‌بهره‌اند.

فایق روز جمعه، ۵ سرطان، در صفحه ایکس نوشت که با گذشت ۸۰ سال از تصویب منشور ملل متحد با عنوان «ما مردم»، شهروندان افغانستان هنوز از حقوق اساسی‌شان محروم هستند و وعده‌های مطرح‌شده در این سند جهانی برای آنان تحقق نیافته است.

به گفته او، دختران از حق آموزش بازمانده‌اند، زنان از حضور در زنده‌گی عمومی حذف شده‌اند و جوانان امید و فرصت برای ساختن آینده خود را از دست داده‌اند. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که اداره طالبان طی نزدیک به پنج سال گذشته محدودیت‌های گسترده‌ای بر آموزش دختران، کار زنان و آزادی‌های مدنی وضع کرده و با واکنش‌های مکرر نهادهای بین‌المللی روبه‌رو شده است.

سرپرست نماینده‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل همچنین خاطرنشان کرده که مردم افغانستان به سکوت واداشته شده‌اند و حقوق اساسی آنان به‌صورت هدفمند نقض می‌شود. او افزوده است که اعتبار سازمان ملل متحد به دفاع عملی از مردمی وابسته است که این منشور برای حمایت از آنان ایجاد شده و اکنون زمان اقدام فرا رسیده است، نه صرفاً بیان تعهدات.

منشور ملل متحد که پس از جنگ جهانی دوم تصویب شد، بر حفظ کرامت انسانی، عدالت و حقوق برابر ملت‌ها تأکید دارد؛ با این حال، به گفته فایق، مردم افغانستان هنوز در انتظار تحقق عملی این اصول در کشورشان هستند.

نظرات(۰ دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *