جزئیات توافق بورگناشتوک؛ از لبنان تا تنگه هرمز
- انتشار: ۱ سرطان ۱۴۰۵
- سرویس: بین الملل
- شناسه مطلب: 266828
بیانیه پایانی گفتوگوهای بورگناشتوک که با میانجیگری قطر و پاکستان صادر شد، از ایجاد «واحد کنترل منازعه» در لبنان، تثبیت مدیریت ایران بر تنگه هرمز و آغاز روند ۶۰ روزه برای مباحث هستهای خبر میدهد. این موارد از مهمترین نکات توافقات اعلامشده میان طرفها عنوان شده است.
بر بنیاد گزارش کمیته رسانه هیئت مذاکرهکننده «میناب ۱۶۸»، در پی فشارهای دیپلماتیک از سوی هیئت ایرانی، وضعیت شکننده پایان جنگ در لبنان فعلاً حفظ شده است. برای نظارت بر تداوم این وضعیت، سازوکاری با عنوان «واحد کنترل منازعه» با حضور ایران ایجاد میشود. در گزارش آمده است که این اقدام، نقش رسمی ایران را در معادلات امنیتی لبنان تقویت میکند.
در بخش دیگری از بیانیه، موضوع تنگه هرمز مطرح شده است. بر اساس توافق، برای تضمین بازگشایی تدریجی این گذرگاه راهبردی، خط تماسی ایجاد میشود تا در صورت بروز مشکل در روند اجرا، هماهنگی مستقیم با ایران صورت گیرد. در گزارش این اقدام بهعنوان تأکید دوباره بر مدیریت ایران در تنگه هرمز توصیف شده است.
همچنین سه کارگروه در حوزههای هستهای، تحریمها و نظارت تشکیل خواهد شد. طبق بیانیه، این کارگروهها پس از اجرای بند سیزدهم یادداشت تفاهم ــ شامل توقف آتش در همه جبههها بهویژه لبنان، آغاز رفع محاصره دریایی، آزادسازی داراییهای مسدودشده ایران و صدور اسناد رفع تحریمهای نفتی و پتروشیمی ــ فعالیت خود را آغاز میکنند.
در جریان این گفتوگوها، یادداشت تفاهمی میان ایران و قطر درباره آزادسازی اموال مسدودشده نیز به امضا رسیده است. افزون بر آن، بر اساس بند دهم یادداشت تفاهم، دفتر کنترل داراییهای خارجی وزارت خزانهداری آمریکا اسناد مربوط به رفع تحریمهای نفتی و پتروشیمی را برای مدت ۶۰ روز صادر کرده است؛ اقدامی که امکان فروش رسمی نفت و دریافت عواید آن از مجاری بانکی را فراهم میسازد.
نظرات(۰ دیدگاه)