قرارداد ۵ میلیون دالری بلخ برای واردات دوا از اوزبیکستان

  • انتشار: ۲ سرطان ۱۴۰۵
  • سرویس: اقتصاد
  • شناسه مطلب: 266966

مسوولان اتحادیه عمده‌فروشان دوا در ولایت بلخ اعلام کردند که برای تأمین بخشی از نیازهای دارویی کشور، قراردادهایی به ارزش پنج میلیون دالر با شرکت‌های معتبر در اوزبیکستان امضا کرده‌اند. به گفته آنان، این توافق‌ها می‌تواند میان ۲۰ تا ۵۰ درصد نیاز بازار افغانستان به دوا را پوشش دهد.

نمایندگان این اتحادیه که در قالب هیأتی متشکل از ۴۰ تاجر به اوزبیکستان سفر کرده بودند، می‌گویند از چندین کارخانه تولید دوا بازدید کرده‌اند. محمد صادق محمدی، رییس اتحادیه عمده‌فروشان دوا در بلخ، گفت این کارخانه‌ها از نظر معیارها و استندردهای تولید در سطح قابل قبول قرار دارند و توانایی صادرات به افغانستان را دارا هستند.

برخی تولیدکنندگان و واردکنندگان دوا در بلخ نیز با حمایت از این اقدام، تأکید می‌کنند که محصولات تولیدشده در اوزبیکستان مطابق معیارهای جهانی ساخته می‌شود و می‌تواند در رفع کمبودهای موجود نقش مهمی داشته باشد. احمد جواد باختری، یکی از واردکنندگان دوا، گفت شرکت‌هایی که با آنان قرارداد امضا شده، معیارهای بین‌المللی چون GMP و CUP را تکمیل کرده‌اند.

در عین حال، شماری از نمایندگان شرکت‌های تولیدی داخلی خواستار فراهم‌شدن زمینه تولید دواهای ترکیبی در داخل کشور شدند. محمد نسیم ایوبی، نماینده یک شرکت تولیدی، گفت اگر اجازه تولید برخی دواهای ترکیبی به کارخانه‌های داخلی داده شود، ظرفیت‌های موجود می‌تواند سهم بیشتری در تأمین نیاز جامعه داشته باشد.

پیش از این، وزارت صحت عامه زیر اداره طالبان نیز اعلام کرده بود که هیأتی از معاونیت غذا و دوا با مقام‌های اداره تنظیم صنایع طبی و دارویی اوزبیکستان دیدار کرده است. به گفته این وزارت، دو طرف بر تسهیل روند ثبت دوا، تطبیق معیارهای لازم و افزایش دادوستد محصولات صحی میان دو کشور تأکید کرده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *