برهمزدن مراسم عاشورا در قرهباغ کابل
- انتشار: ۷ سرطان ۱۴۰۵
- سرویس: دین و اندیشه
- شناسه مطلب: 267509
منابع محلی در ولسوالی قرهباغ کابل میگویند مأموران امر به معروف و نهی از منکر اداره طالبان روز عاشورا به مسجد «خاتمالانبیا» در قلعهشاهی یورش برده، مراسم عزاداری را متوقف و عزاداران را از مسجد بیرون کردند. به گفته این منابع، دروازه مسجد پس از اخراج اشتراککنندگان بسته شد و به باشندگان محل اجازه ادامه مراسم داده نشد.
یک منبع روز یکشنبه، ۷ سرطان، به روزنامه اطلاعات روز گفته است که مأموران طالبان نهتنها مانع برگزاری مراسم شدند، بلکه خوردن نذر شیعیان را نیز «حرام» اعلام کردند. به گفته او، این مأموران با بهکاربردن الفاظ توهینآمیز، پیروان مذهب شیعه را «مشرک» خوانده و باشندگان را از گرفتن و خوردن نذر بازداشتند.
براساس معلومات این منبع، شماری از شیعیان برای پیگیری موضوع به دفتر ولسوال اداره طالبان در قرهباغ مراجعه کردند، اما به ادعای آنان، مسئولان محلی به این شکایت رسیدگی نکردند و اقدامی در پاسخ به این رویداد صورت نگرفت.
منابع محلی میگویند در ولسوالی قرهباغ تنها باشندگان یک روستا پیرو مذهب شیعهاند و همهساله مراسم عاشورا را با حضور پیروان اهل سنت برگزار میکنند. به گفته آنان، در مراسم امسال نیز شماری از اهل سنت اشتراک کرده بودند؛ موضوعی که نشاندهنده همزیستی مذهبی در این ساحه عنوان میشود.
با این حال، از زمان تسلط دوباره اداره طالبان بر افغانستان، محدودیتها بر مراسمهای عزاداری ماه محرم افزایش یافته است. در محرم امسال نیز این محدودیتها ادامه داشت و بر بنیاد دستور عبدالحکیم شرعی، وزیر عدلیه اداره طالبان، شماری از بزرگان اهل تشیع بازداشت شدند؛ اقدامی که نگرانیها درباره تشدید فشارهای مذهبی بر شیعیان را افزایش داده است.
نظرات(۰ دیدگاه)