نتیجه یک گزارش: نیمی از تولید مواد غذایی جهان در ۲۵ سال آینده در پی بحران آب در معرض خطر هستند

  • انتشار: ۲۶ میزان ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 198764

یک گزارش جهانی نشان می‌دهد که بحران آب می‌تواند تولید مواد غذایی را در جهان به کلی تحت تاثیر قرار دهد.

گاردین نوشت: بر اساس گزارشی از کمیسیون جهانی اقتصاد آب که امروز پنجشنبه منتشر شد: بیش از نیمی از تولید مواد غذایی جهان طی ۲۵ سال آینده در معرض خطر قرار خواهد گرفت، چون بحران آب به سرعت در حال عمیق‌تر شدن است، مگر اینکه اقدام عاجلی برای حفظ منابع آب و پایان دادن به تخریب اکوسیستم هایی که آب شیرین بشر به آن وابسته است، انجام شود.

براساس این گزارش بین‌المللی هم‌اینک نیمی از جمعیت کره زمین با بحران آب یا کمبود آب مواجه است که این بحران روز به روز درحال تعمیق است. این گزارش در عین حال هشدار می‌دهد که تقاضا برای آب شیرین تا پایان دهه فعلی ۴۰ درصد از عرضه بیشتر خواهد شد، چون سیستم‌های آبی جهان تحت فشار بی‌سابقه‌ای قرار گرفته‌اند و دیگر کشش بیشتری ندارند.

این گزارش تاکید می‌کند که دولت‌ها و کارشناسان کمبود آب و میزان آب موردنیاز برای یک انسان را دستکم گرفته‌اند. در حالی که روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ لیتر برای سلامت و بهداشت هر فرد مورد نیاز است، افراد برای داشتن تغذیه مناسب و زندگی آبرومندانه به حدود ۴۰۰۰ لیتر در روز نیاز دارند که برای اکثر مناطق، این حجم را نمی توان به صورت محلی به دست آورد. بنابرین استراتژی یا دیپلماسی آبی اینجا اهمیت خود را نمایان می‌کند که با اختلافات عمیق کشورها در حوزه آب گره خورده است.

در این میان تخریب زیست کره بر وخامت اوضاع افزوده است. نابودی جنگل ها و زهکشی غیراصولی تالاب ها چرخه هیدرولوژیکی را که به تعرق درختان و ذخیره آب در خاک بستگی دارد، مختل می کند. هر ۱ درجه سانتیگراد افزایش دمای کره زمین، ۷ درصد رطوبت بیشتر را به جو اضافه می کند که تأثیر آن در «تقویت» چرخه هیدرولوژیکی بسیار بیشتر از حالت عادی خود را نشان می‌دهد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟