سه اقتصاددان از ترکیه، بریتانیا و امریکا برنده جایزه نوبل در بخش اقتصاد شدند

  • انتشار: ۲۳ میزان ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 198166

سه دانشمند که در مورد نقش نهادها در شکل‌دهی موفقیت اقتصادی ملت‌ها تحقیق کرده اند، به صورت مشترک برنده جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۲۴ شدند. دارون هاشم اوغلو، سیمون جانسون و جیمز رابینسون که به ترتیب از کشورهای ترکیه، بریتانیا و امریکا، به صورت مشترک این جایزه را از آن خود کردند..

برندگان این جایزه امروز دوشنبه، ۱۴ اکتوبر در یک کنفرانس خبری در شهر استکهلم سویدن توسط اکادمی سلطنتی علوم این کشور اعلام شدند. به این ترتیب فصل جوایز نوبل امسال پایان یافت.

برندگان جوایز نوبل در عرصه‌های طب، فیزیک، کیمیا، ادبیات و صلح هفته گذشته اعلام شدند. جایزه بخش اقتصادنوبل که امروز اعلام شد، به ارزش یک میلیون دالر است.

هاشم اوغلو، جانسون و رابینسون از دانشمندان و اقتصاد دانان تاثیرگذار هستند و به ویژه در پیوند به تحقیقات مشترک شان در زمینه ارتباط نهادهای سیاسی، توسعه اقتصادی و رفاه طولانی‌مدت، به شهرت رسیده‌اند.

دارون هاشم اوغلو متولد ترکیه است و سیمون جانسون از بریتانیا که هردو استادان انستیتوت تکنولوژی در ماساچوست هستند و رابینسون در دانشگاه شیکاگو کار می‌کند.

یاکوب سوِنسون؛ رییس کمیته جایزه نوبل اقتصاد در مراسم امروز گفت: «کاهش اختلاف‌های بزرگ درآمد در میان کشورها یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های زمان ما است. این برندگان جایزه اهمیت نهادهای اجتماعی برای رفاه کشورها را برجسته ساخته اند».

هاشم اوغلو و جانسون اخیراَ کتابی زیر عنوان «چرا ملت‌ها ناکام می‌شوند» منتشر کردند که به نابرابری ثروت در میان ملت‌ها تمرکز دارد. این دو دانشمند تکنالوژی‌ها را مورد بررسی قرار داده و نشان داده اند که چگونه برخی فن‌آوری‌ها در ایجاد شغل و گسترش ثروت نسبت به دیگر تکنولوژی‌ها موثریت بیشتر دارند.

جایزه نوبل اقتصاد شامل پنج جایزه‌ای نبود که آلفرید نوبل؛ کیمیادان سویدنی و موسس این جوایز، در وصیتنامه خود در سال ۱۸۹۵ اعلام کرده بود؛ اما در سال ۱۹۶۸ از سوی بانک مرکزی سویدن ایجاد شد و برای نخستین بار در سال بعدش اعطا شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟