فعالان افغانستانی خواهان مداخله سازمان ملل برای جلوگیری از بازداشت‌های خودسرانه طالبان شدند

  • انتشار: ۱۷ میزان ۱۴۰۳
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 197313

شماری فعالان مدنی، سیاسی و حقوق‌‌ بشری افغانستان در نامه‌ای سرگشاده به آنتونیو گوترش؛ دبیر کل سازمان ملل متحد خواستار مداخله این نهاد برای از بازداشت‌های خودسرانه فعالان عرصه سیاسی، مدنی و رسانه‌ای از سوی طالبان شده‌اند.

در این نامه سرگشاده که از سوی ۷۰ تن از فعالان مدنی، سیاسی و حقوق بشری امضا شده، به بازداشت‌های اخیر فعالان سیاسی و رسانه‌ای از سوی طالبان اشاره شده‌است.

امضاکنندگان این نامه گفته‌اند که بازداشت‌های خودسرانه افراد از سوی طالبان، نقض آشکار و شدید قوانین بین‌المللی حقوق بشر است. آنان از یوناما و شورای حقوق‌‌ بشر سازمان ملل متحد خواسته‌اند که برای آزادی افراد بازداشت شده از سوی طالبان اقدامات فوری انجام دهند.

اخیراً افراد وابسته به اداره استخبارات طالبان مهدی انصاری؛ خبرنگار آژانس خبری افغان را در منطقه دشت برچی و جاوید کوهستانی؛ تحلیلگر مسایل سیاسی را از شمال کابل در خیرخانه بازداشت کرده‌اند. پیش از آن خیبر هوشمند؛ تحلیلگر دیگر سیاسی از سوی طالبان بازداشت شده بود.

نهادهای بین‌المللی حقوق بشری می‌گویند که با وجود فرمان عفو عمومی هبت‌الله آخوندزاده؛ رهبر طالبان اداره استخبارات طالبان بدون رعایت این فرمان به دنبال کسانی هستند که در نظام گذشته پست‌های مهم نظامی و امنیتی داشته‌اند یا مخالف حکومت طالبان قلمداد می‌شوند.

طالبان به صورت رسمی درباره بازداشت‌های اخیر استخبارات این گروه و دلیل آن چیزی نگفته‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟