فرمانده پیشین سنتکام: خروج امریکا از افغانستان بر قدرت داعش و القاعده افزود

  • انتشار: ۱۷ میزان ۱۴۰۳
  • سرویس: بین المللتیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 197206

همزمان با بیست و سومین سالگرد حمله نیروهای امریکایی به افغانستان، جنرال کنت مکنزی؛ فرمانده پیشین سنتکام می‌گوید که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان باعث قدرتمند شدن داعش و القاعده در افغانستان شد.

کنت مکنزی؛ فرمانده پیشین سنتکام در گفتگو با شبکه «سی‌-اسپن» گفته است که خروج امریکا از افغانستان روسیه را برای حمله به اوکراین نیز «جسورتر» کرده است.

این در حالی است که پیش از این شماری از رسانه‌های بین‌المللی بر اساس منابع گزارش دادند که حمزه بن لادن، پسر اسامه بن لادن و رهبر کنونی شبکه القاعده همراه با بردارش در ولایت ننگرهار به سر می‌برد و در پی طراحی حمله‌ای به سبک ۱۱ سپتمبر به غرب است.

پیش از این شماری از سناتوران جمهوری‌خواه ایالات متحده هشدار دادند که پس از خروج امریکا از افغانستان، داعش خراسان توانایی حمله بر منافع ایالات متحده را پیدا کرده است.

آقای مکنزی قبلا نیز گفته بود که توان‌مند شدن داعش و القاعده باید نگرانی اصلی امریکا در مورد افغانستان باشد و این کشور را از این نظر تحت مراقبت داشته باشد.

او پیش از این تاکید کرد که سیاست‌های طالبان به ویژه نقض شدید حقوق بشر، نگاه امریکا به افغانستان تحت حاکمیت طالبان را در چند دهه آینده تغییر نخواهد داد.

در همین حال، فرمانده پیشین سنتکام می‌گوید: «همچنین این‌که چگونه دیکتاتورها از عقب‌نشینی ناگهانی امریکا از افغانستان درس گرفته‌اند، از جمله رییس‌ جمهور پوتین که ممکن است او را برای حمله به اوکراین بعداً جسور کرده باشد.»

این مقام پیشین امریکا می‌گوید که هم اکنون حدود ۴۵هزار نیروی امریکایی در منطقه حضور دارند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز پیش از این در گزارشی گفت که شبکه القاعده به گونه مخفیانه به سازماندهی حملات و آموزش نیروهایش در افغانستان ادامه داده است و طالبان هنوزهم با گروه‌های هراس‌افکن به‌ویژه القاعده و طالبان پاکستانی پیوند عمیق دارند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟